Het is onbeleefd om mensen af te luisteren in hunne slaap
De Verlossing is de laatste Hugo Claus film. Hoewel de regisseur/schrijver/scenarist/zoveelmeer naar eigen zeggen nog verschillende plannen had om films te maken, zou het uiteindelijk maar bij 5 films blijven. Een interessant regisseur in ieder geval die met De Leeuw van Vlaanderen en zeker met Het Sacrament twee ijzersterke films heeft gemaakt en het was hopen op een mooie afsluiter van zijn carrière. De Verlossing bracht hem opnieuw in contact met Jan Decleir, altijd mooi meegenomen, en het was opnieuw een verfilming van een eigen toneelstuk.
Want Claus schreef De Verlossing reeds in 1996 voor het toneel en dit lijkt dan ook meer een toneelregistratie te zijn dan een echte film. Filmisch gezien een variant op Vrijdag met de nodige flashbacks (alleen deze keer niet zo indrukwekkend in beeld gebracht) en een plot dat voor geen meter vooruit gaat. Claus zou in 2008 euthanasie aanvragen en het lijkt wel alsof hij met dit plot daar een soort lans voor wou breken. Magda die erg hard lijdt onder een mysterieuze ziekte en haar eigen einde wil kunnen kiezen. Of dat nu haar hoofd in de oven is of verstikt door een kussen, het maakt allemaal niet uit, maar het boeit eigenlijk niet. Het is te theatraal met elke acteur die zijn eigen monoloog moet brengen en wanneer Claus dan ook nog een paar verschrikkelijke bijrollen (Lucas Van den Eynde als een soort van Elvis liefhebber is tenenkrommend) opdiept, is het hek helemaal van dam. Misschien zat het Sacrament nog te vers in het geheugen, maar wat een wereld van verschil tussen beide films.
Vreemde cast ook. Om de een of andere reden moet en zal Gilda De Bal in haar rol van Magda het Antwerpse dialect nuttigen (iets wat zo geforceerd als iets overkomt) en spendeert ze nog menig scène met Willeke van Ammelrooy. Die speelt de overleden zus van Magda, maar is dus van origine een Nederlandse. Dat zou nogal krom kunnen overkomen dus wat doet Claus? Hij dubt van Amelrooy.. Ik begrijp dat de Nederlandse een mooie naam is om in je film te hebben, maar hier had je evengoed een Vlaamse actrice voor kunnen casten. Gelukkig is er nog Jan Decleir (die als Oscar in een hilarische scène opeens in Heyah Mama van K3 uitbarst) en doet ook Peter Van den Begin het goed als Johnny, de zoon van Oscar en Magda. Let vooral ook nog op Jenne Decleir die zijn vader speelt in een flashback, ongelooflijk hoe hard die op elkaar lijken.
Fikse tegenvaller in ieder geval. De manier waarop dit disfunctionele gezin met elkaar omgaat levert nog een aantal erg leuke scènes, maar algemeen gezien is dit het minste wat hij als regisseur heeft gemaakt. Met Het Sacrament maakte hij een bijzonder indrukwekkende film, het had mooier geweest als dat zijn zwanenzang als regisseur was geweest. Decleir redt de boel nog, maar had er meer van verwacht.
2*