De Verlossing (2001)

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Hugo Claus
met Gilda De Bal, Jan Decleir en Willeke van Ammelrooy

Magda Vanderginste is doodziek en kijkt terug op haar leven. Ze is getrouwd met Oscar, een dominante man die een handeltje heeft in antiek en oude rommel. Haar zoon Johnny is een nietsnut en het huwelijk van haar dochter Julia met een Marokkaanse voetballer was ook een zware dobber voor Magda. En dan is er nog haar overleden zuster Marleen, die haar vanuit de dood in visioenen toespreekt.

Bleef geen spaander van heel in de kritieken. Desondanks gaan kijken en 't viel toch tamelijk mee. Alweer dat typische Vlaamse "zwijg, wat gaan de mensen hiervan peinzen (Nederlands: denken)". Héél leuk en herkenbaar toch wel.

Lux
Het echte Antwèrps dat ze spraken paste perfect in de film. Het verhaal was wat minder. Maar al bei al viel de film best mee ondanks de slechte kritieken. 3/5

nbt
Het viel ook mee ondanks de Kritieken.
Vooral wegens de aanwezigheid van Jan Decleir (uitstekend !).
Toch matig spannend... 2*

avatar van xenne
met een vlaams sprekende willeke van ammelrooy ... waar was dat goed voor?! (voor de affiche wellicht, zucht!) voor de rest filmtechnisch nogal veel tekortkomingen, het leek nogal onaf, flash backs worden niet goed gebracht. de dialogen raken soms wel, maar dan komt allemaal nogal toneelmatig over, claus heeft nog werk als regisseur. wat boudewijn & fabiola in deze film komen doen is me een raadsel, alsof vlaanderen van hen nog wakker ligt. positief zijn wel de akteerprestaties en de muziek/sfeer ... 2¼