La Madriguera (1969)

Alternatieve titel: Honeycomb

Spanje

geregisseerd door Carlos Saura
met Geraldine Chaplin, Per Oscarsson en Teresa del Río

Een bourgeois-echtpaar van wie het huwelijk verzand is in routine en modieus comfort, krijgt door een erfenis meubilair uit het ouderlijk huis van de vrouw. Hierdoor komen haar herinneringen en frustraties weer naar boven.

avatar van eRCee
Weer een interessante film van Carlos Saura. Ster van La Madriguera is Geraldine Chaplin die ook in Cría Cuervos schittert. Hier is ze verwikkeld in een huwelijk waarbij ze eigenlijk alleen contact kan maken met haar man wanneer ze samen rollenspellen spelen. Langzamerhand drijven die hen echter ook steeds verder uiteen, omdat de illusie nooit volledig doorgevoerd kan worden. Het is intrigerend om de acteurs te zien spelen (in beide betekenissen) en naarmate de fantasie bizarder wordt neemt ook de intensiteit van de film toe. Meer dan in La prima Angelica weet Saura in La Madriguera het surreële met het werkelijke te vermengen. Daarnaast komt een bekend Saura-thema terug, dat van het verlangen naar (de onschuld van) de jeugd. Het slot mag in dat kader niet geweldig origineel zijn maar is wel de enige gepaste ontknoping.