• 8.297.404 stemmen

Alternatieve titels: Option Zero / G4特工 / G4特工

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Dante Lam

Met onder meer: Monica Chan, Farini Cheung Yui-Ling en Julian Cheung

IMDb beoordeling: 5,5 (130)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot G4 Te Gong

Na de teruggave van Hong Kong aan de Chinese overheid wordt de elitebrigade van de Hong Kong Politie opgeheven. Wanneer één van hun collega's wordt vermoord, komen drie ex-leden van de elitebrigade voor de strijd van hun leven te staan. Om hun missie te volbrengen melden de goed getrainde agenten zich bij G4, de geheime dienst van Hong Kong. Met hulp van deze organisatie proberen de drie helden hun verborgen vijand op te sporen.

avatar van Alex

Alex

Volgens mij weet deze regisseur niet wat films maken inhoudt. Een heel slap verhaal.

Af en toe actie. En als ze praten in de film wordt het in het engels omgezet. Heel gemaakt allemaal. Kortom: NIET HUREN OF KOPEN!

avatar van judgepaddy

judgepaddy

• 2017 stemmen

Deze gekregen via een lolbroek die met verjaardagen een gulle greep doet uit de goedkoopste bakken van de winkel, zonder te kijken wat het is.

Dit soort films is goed voor op de achtergrond bij het pokeren en zo.

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Alex schreef:

Volgens mij weet deze regisseur niet wat films maken inhoudt.

Viel mij goed mee.

Een heel slap verhaal.

Af en toe actie.

De film is een aparte mix van veel (relatie)drama betreffende undercoveragenten en een stuk of wat prima actiescènes. De geweldsfinale viel wat betreft creativiteit wat tegen, maar was nog steeds te doen. De uitwerking van het hele verhaal had sterker gekund; het einde is wat teleurstellend (lees: kitscherig en iets teveel doorspekt met toevallig- en ongeloofwaardigheden).

Alex schreef:

Dat zal dan een Engelse dub geweest zijn? Mijn versie bevatte in ieder geval de originele talen, met enkel wat minimale zinnetjes Engels er in, behalve tijdens de training, maar dat leek bij de rol te horen.

Het deed ietsje denken aan die paar John Woo films die ik zag waarin ook onderlinge en romantische relaties uitvergroot worden, maar de actie even prominent aanwezig is. Aardig tot prima geacteerd, wel op het randje kitsch - zeker met die corny soundtrack - maar best te doen. De Woo films zullen bij herziening nog wel wat opgewaardeerd kunnen worden, hier kan ik alvast een zes aan kwijt.

Alex schreef:

Kortom: NIET HUREN OF KOPEN!

Dat heb ik dan ook niet gedaan, maar zelfs voor een paar eurootjes had ik zeker niet geklaagd.

Onderhond

Best oké.

Zo te lezen is deze film ooit lokaal uitgebracht. Allicht dat met verkeerde marketing (ik vermoed als actiefilm) en nog met Engelse dub ook (naar ik hierboven lees). Da's best pijnlijk, want hoewel deze eerste van Dante Lam nu niet bepaald een hoogvlieger is, is het ook niet de meest vreselijk film ooit.

Lam brengt een redelijk strakke mengelmoes van drama en actie. Da's geen unieke combinatie, zeker niet binnen die HK actiefilmjes, maar de hoeveelheid drama ligt hier wel gevoelig hoger. Dat maakt dat er meer tijd tussen de actiescenes zijn en verknochte actiefans het allemaal wat saai zullen vinden.

Het acteerwerk is aardig, de stilering matig en de actiescenes kunnen er wel mee door, maar zijn zeker ook niet het beste wat Hong Kong te bieden heeft. Het is een redelijk genrewerkje, maar veel meer dan filler is het ook weer niet. Niet zo verwonderlijk, aangezien regisseurs in Hong Kong toch vaak als bandwerkdraaiers starten én de late 90s ook niet meteen de beste periode waren om daar films te draaien. Maar voor liefhebbers van Lam wel aardig om een keer gezien te hebben.