Flipping Out (2008)

Israël
Documentaire

geregisseerd door Yoav Shamir

Een populaire reisbestemming onder Israëlische veteranen is India. Met de ontslagbonus op zak trekken zij met vliegtuigladingen tegelijk oostwaarts. Ongeveer negentig procent van hen komt daar in aanraking met drugs. En niet met mate: jaarlijks slaan ongeveer 2000 ex-soldaten door; zij zijn 'flipping out'. Shamir legt een direct verband tussen het drugsgebruik en de ervaringen van deze veteranen in the Palestijnse bezette gebieden.

avatar van Chuck Taylor
Schakelde gister te laat in, heb toen een half uur bekeken maar ik was te moe en moest vandaag weer vroeg op. Toch jammer, want wat ik ervan gezien heb vond ik zeer interessant. De jongeren daar flippen inderdaad behoorlijk uit, en het geloof 'helpt ze daar dan weer bovenop'.

avatar van Crook
Kut, ook gemist (kan nu nog t laatste kwartier zien), zie graag de hele docu. Ergens te krijgen?

Joodse hippies, Cartman's worst nightmare

Goeie docu.

Interessant, indrukwekkend, shocking.

Een idyllische wereld blijkt volledig op illusies ( drugs) gebouwd.
Echt shocking om te zien hoe mensen compleet de weg kwijtraken en in vreemde delen van hun geest terecht komen.

Chuck Taylor schreef:

Dat klopt niet helemaal, want sommige van die huizen/centra is niet op basis van het Joodse geloof, maar opgezet/gerund door niet-religieuze Israëliërs.

Best heftig toch, vooral richting het einde, met die Modi of Modu ofzo!

Modi. Ja, dat was echt scary, iemand die zo de weg kwijt is in een totaal andere wereld leeft. Wat een uitwerking hebben die drugs. Ogenschijnlijk is hij zichzelf, maar de ideeën en uitspraken; kompleet wacko
(het deed me even denken aan die geflipte opnames van Charlie Sheen van de afgelopen dagen)

Veel respect voor die hulpverleners daar, dat zijn nog eens idealisten

Meneer Bungel
Ze moeten ook wel, het zijn stuk voor stuk voormalige Israëlische dienstplichtigen/veteranen die eigenlijk in dienst al aan het flippen waren; als ze ze zouden laten zitten, zou een goed deel nooit levend en wel terugkeren naar Israël en dat veroorzaakt dan weer de nodige schandalen. Die Moti bv. werkt zich in de nesten bij de lokale bevolking en 'Vader' Israël trekt hem op tijd er weer uit. Een soort all-in vakantie-oord met een safety net dus, ik zie er geen idealisme in...

Ik heb de docu trouwens niet helemaal gezien (laatste half uur, zoiets), dus misschien ga ik te kort door de bocht.

Moti dus.

Hier een scène uit de docu over Moti:

Meneer Bungel schreef:

Nou ja, ook een soort idealisme; voor het vaderland. Voor het grote geld doen ze het iig niet.
Ik heb er toch wel respect voor. Zeker dat laatste stuk als ze die Moti "redden", je moet toch wel een bepaalde drive hebben naast de puur zakelijke belangen

Meneer Bungel
Nou, wat een 'vader'land. Een bepaalde drive wil ik die rabbi en de mossad-agent verder niet ontzeggen, best spannend om te zien. Hier nog een interessante bespreking van de docu.

Meneer Bungel schreef:
....Een bepaalde drive wil ik die rabbi en de mossad-agent verder niet ontzeggen, best spannend om te zien. Hier nog een interessante bespreking van de docu.

Natuurlijk speelt er wel idealisme mee, zoals er ook idealisme speelt bij bv. het Leger des Heils en dat soort instellingen (al dan niet op religieuze grondslag)!

Inderdaad, nét een beetje te kort door de bocht imho, no offense verder.

Jammer dat je hem net niet in zijn geheel hebt gezien....

narva77 schreef:
Jammer dat je hem net niet in zijn geheel hebt gezien...
Tot die tijd zal ik het hier bij laten.

narva77 (crew)
Heel verstandig, en nogmaals; no offense... Wel een aanradertje, maar dat was kennelijk die andere docu "Requiem for Detroit" ook, die gisteravond op TV kwam.

narva77 schreef:
Heel verstandig, en nogmaals; no offense...
None taken.

avatar van Zandkuiken
Intrigerend document over een fenomeen waar ik helemaal niet mee bekend was. Jonge, Israelische "veteranen" die zich compleet laten gaan in, godbetert, India. Geen Ibiza of Chersonissos taferelen, maar meer hippieachtige toestanden. Enorm vredevol zag het er wel allemaal niet echt uit, vond ik. Eerder grimmig. Veel van die jongeren zijn beschadigd uit hun legerdienst gekomen en vluchten dan maar weg in een wereld vol drugs, wat de problemen alleen maar erger lijkt te maken.

Zoals in zoveel goede documentaires laat Yoav Shamir een volstrekt uniek universum zien, dat boeiend is en toch ook best schokkend. Veel van de figuren die we zien zijn twintigers, die in de fleur van hun leven zouden moeten zitten. Maar toch volgen ze een soort van (zelfdestructieve?) queeste die nergens naar lijkt te leiden.

Zeker interessant dus, maar als "cinema" niet iets waarvoor ik echt hoge scores veil heb: 3,5* dan maar. Zoals in de recensie waar Meneer Bungel naar linkt inderdaad ook erg jammer dat er zo goed als geen aandacht gaat naar de vele vrouwen daar en hoe zij het allemaal beleven.