I'd Climb the Highest Mountain (1951)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Henry King
met Susan Hayward, William Lundigan en Rory Calhoun

Geboren en getogen als stadsvrouw, weet Mary Elizabeth dat ze zich moet aanpassen als zij en haar echtgenoot verhuizen naar de Blue Ridge Mountains, waar soms de gemoederen hoog oplopen en de predikant William Thompson verantwoordelijk is voor het bewaren van de vrede. Thompson zelf wordt het onderwerp van toorn, wanneer hij het kind van een plaatselijke atheïst mee uitneemt op een picknick. Maar de grootste uitdaging voor William en Mary volgt, als de volledige gemeenschap getroffen wordt door een gevaarlijke epidemie.

avatar van Roger Thornhill
Klassieke Americana-film van een regisseur die zulke thematiek als weinig anderen kon brengen; gelukkig gaan de warme en soms overmatig zoetsappige momenten niet ten koste van een paar schrijnende subplots. Beetje jammer dat de welbespraakte atheïst meteen ook een kreupele boekenwurm met een vreugdeloos gezin is. De twee hoofdrollen zijn perfect gecast, en van Rory Calhoun als de verdorven Jack Stark had ik wel meer willen zien. (Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit Henry Kings eigen favoriete film is, maar die passage kan ik nergens terugvinden.)