• 10.604 nieuwsartikelen
  • 8.969.010 stemmen

Shoot-Out at Medicine Bend (1957)

Western | 87 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Richard L. Bare

Met onder meer: Randolph Scott, James Craig en Angie Dickinson

IMDb beoordeling: 6,5 (802)

Gesproken taal: Engels

Plot Shoot-Out at Medicine Bend

"He called himself the "Preacher"... and he wrote his sermons in lead!"

Een groep cavaleristen onder leiding van David Devlin wordt bloedig verslagen tijdens een aanval van de Sioux. Naar achteraf blijkt, deugde de ammunitie die aan de soldaten geleverd was niet. Kapitein Buck Devlin, David's broer, gaat samen met sergeant John Maitland en soldaat Wilbur Clegg op zoek naar de bende van Ep Clark, die deze slechte ammunitie geleverd zou hebben.

logo tmdbimage

Clyde Walters

avatar van Brix

Brix

• 19236 berichten

In deze film klikt er van alles.

Om te beginnen het geluid dat de slagpin van de geweren maakt wanneer die op ondeugdelijke patronen ketst.
Die patronen, geladen met nep-kruit, werden aan de ranchers en farmers (niet aan soldaten zoals in het plot omschreven) verkocht door louche figuren, uit winstbejag.
Dat heeft dramatische gevolgen.

Wat er verder nog klikt is de samenstelling van de cast.
De drie soldaten, gespeeld door Randolph Scott, James Garner en Gordon Jones zijn een prima team.
De combinatie Scott - Angie Dickinson werkt ondanks leeftijdsverschil ook wonderlijk goed.
Dickinson, die in latere rollen veelal een tikkeltje ordinaire personages neerzette speelt hier een heel ander type, en is mooier dan ooit om te zien.
Dani Crayne (Saloonzangeres Nell) in haar voor-laatste filmrol, mag er overigens ook wezen

Goed bezet zijn ook de rollen van de bad guys, met o.a. Trevor Bardette, als de corrupte sheriff Massey, en Myron Healey (Sanders)
Beiden zouden een jaar later alweer samenwerken in de populaire TV serie Wyatt Earp, respectievelijk als Clanton en Doc Holliday.

De combinatie drama met comedy elementen klikt ook buiten verwachting goed.
Het is nergens over de top, en echt leuk.
De vermomming van de drie soldaten als gelovige Quackers is op momenten hilarisch, vooral tijdens de saloonscènes, wanneer ze geen sterke drank maar karnemelk moeten drinken.

Scott kan hier zijn komische talenten laten zien, en doet dat goed gedoseerd "tongue in cheek".
Het plezier straalt a.h.w. van de acteurs af.

Stevige schiet en knokpartijen zijn er ook.

De prachtige haarscherpe zwart-wit beeldkwaliteit van de DVD is een lust voor het oog.

Een western die een buitenbeentje is tussen de andere die Scott in die periode maakte, ook de enige in zwart-wit, maar zeer genietbaar.
(Na de eerste kijkbeurt volgde meteen de tweede)

avatar van mr rumson

mr rumson

Deze Randolph Scott is een beetje een vreemde western .

In zoverre is het een iet wat vreemde western dat Scott met nog twee soldaten undercover gaan .

Dit undercover gebeuren gebeurt eigenlijk meer per toeval .

Nadat ze bestolen zijn door een bende krijgen ze hulp van een groep Quackers.

Hier krijgen ze onder ander ook kleren van .

Doordat ze kleren dragen van de Quackers moeten ze zich er ook na gedragen als ze in een stadje aankomen waar zich ook de bende schuil houd.

Al dit gebeuren zorgt ervoor dat dit een vermakelijke western is .

Het eerste stuk van deze western vind ik iets beter.

Het einde wanneer het voor de bende het een en ander duidelijker word hoe de vork in de steel steekt

vond ik wat minder.

Wel komt er dan meer actie aan te pas maar ziet er naar mijn idee wat te simpel uit .

Al met al een vermakelijke western .