Thithi (2015)

India / Verenigde Staten

geregisseerd door Raam Reddy
met Thammegowda S., Channegowda en Abhishek H.N.

In een afgelegen dorp in Zuid-India volgen we drie generaties zonen na de dood van hun 101-jarige grootvader 'Century Gowda'. Zijn zoon, Gadappa, is een oude man die ronddwaalt door de velden in gezelschap van goedkope sigaretten en brandy. Op hetzelfde moment wil Gadappa's materialistische zoon Thamanna het eigendom van de grootvader illegaal verkopen, hoewel het land officieel toebehoort aan zijn vader. Thamanna's zoon tenslotte, de zelfverzekerde Abhi, jaagt meedogenloos op een aantrekkelijk herdersmeisje. De drie verhaallijnen komen samen op Century Gowda's 'Thithi', de laatste afscheidsviering die plaatsvindt elf dagen na een overlijden.

avatar van Night's Watch
Ik ben altijd een beetje huiverig voor films met meerdere verhaallijnen, lang niet alle regisseurs hebben de kwaliteiten om hier mee om te gaan. Na de eerste 'ronde' langs de verschillende personages en verhalen was ik echter al overtuigd van de kwaliteiten van Raam Reddy, die met Thithi een fantastische filmdebuut maakt.

Het afgelegen gebied in Zuid-India wordt mooi in beeld gebracht, zowel de omgeving daar als de manier van leven. Het laat duidelijk zien dat ondanks dat de gehele film om een erfenis draait de maatschappij daar een stuk minder materialistisch is dan in Nederland. De vervoersmiddelen zijn hier het perfecte voorbeeld van.

Het plot is verre van een sprookje, het kan met recht een drama genoemd worden. Het is echter prettig om naar te kijken, de personages intrigeren en er hangt een aangename sfeer over de film. Voornamelijk van het verhaal rond 'opa Gadappa' heb ik genoten, dit voornamelijk door zijn karakter en levensvisie.

De film heeft zowel in eigen land als in het westen een verschillende prijzen gewonnen. Een absolute aanrader!