Nous Nous Sommes Tant Haïs (2007)

Alternatieve titels: Wir Sind So Verhasst | How Much We Hated Each Other

Oostenrijk / Frankrijk

geregisseerd door Franck Apprederis
met Sarah Biasini, Pawel Delag en Bernard-Pierre Donnadieu

Jürgen Koller, een SS-officier, en Marie Destrade, een Française, hebben aan het eind van de Tweede Wereldoorlog een verhouding gehad. Uit deze verhouding wordt Pierre geboren. Koller moet na de oorlog eerst mijnen opruimen, voordat hij aan de slag kan als journalist bij de krant in Stuttgart. Marie is een bediende in een café-eethuis. Koller wordt door zijn krant uitgezonden om de ontwikkelingen te verslaan van de totstandkoming van de EGKS en eet dan toevallig in het horecabedrijf waar Marie werkt. De liefde begint van voor af aan, probleem daarbij is het opvoeden in Frankrijk van een kind van een Duitser vlak na die oorlog. Marie heeft destijds aangegeven dat ze verkracht is om te voorkomen dat ze werd uitgemaakt en behandeld als moffenhoer. Als de liefde doorzet, moet dat natuurlijk aan beide families verteld worden; dit geeft de nodige strubbelingen.

Pleidooi voor een vreedzaam en verenigd Europa dat zich enerzijds uit in de moeizame oprichting van de EGKS (begin jaren 50) omwille van de wrok die Fransen koesterden tegen de gewezen Duitse bezetter en anderzijds in de emotionele ervaringen van een Duits-Frans koppel.
Alhoewel ze met elkaar rechtstreeks verband houden, komen de voortdurend wisselende verhaallijnen niet als erg geslaagd over. Het verhaal van het ontstaan van een Europese instelling geldt zo goed als een historische documentaire, is breed uitgesponnen en onderbreekt en stoort de opbouw van het concreet verhaal van het oorlogskoppel waar toch meer uit te halen was.
Interessant omwille van wat zich toen heeft afgespeeld maar geen homogeen geheel. Acteurs laten ook geen overtuigende indruk na.