Desert Passage (1952)

Western

geregisseerd door Lesley Selander
met Tim Holt, Joan Dixon en Richard Martin

John Carver, die zojuist uit de gevangenis is ontslagen, is te voet onderweg naar het afgelegen stadje Lavic, Arizona, om daar zijn verborgen en gestolen geld op te halen. Hij huurt de postkoets van Tim Holt en Chito Rafferty om hem met dit gestolen geld naar Mexico te brengen. Maar Carters celmaat Langdon, zijn advocaat Bronson en zijn oude vlam Roxie Van Zell weten ook van het gestolen geld. Wanneer ze horen over de postkoetsrit naar Mexico, probeert dit drietal van alles om dit geld te bemachtigen.

avatar van Dogie_Hogan
Boven verwachting; prima actie-Western!
Joan Dixon gaat net zo vanzelfsprekend met wapens op al dat ze kookt.
Minpuntje: (weer) een Mexicaan in een -domme- clownsrol.
IMDb *7/10.

avatar van Brix
Dogie_Hogan schreef:

Minpuntje: (weer) een Mexicaan in een -domme- clownsrol.
IMDb *7/10.

Toch was hij destijds enorm populaire side-kick in het genre.
Dit was het eerste optreden van Richard Martin als de Mexicaan van Ierse afkomst : Chito Jose Gonzales Bustamante Rafferty.
Er zouden er nog 34 volgen, voornamelijk aan de zijde van Tim Holt.

Zelfs in Bombardier, een oorlogsfilm met Randolph Scott, dook het personage op.

N.B.

Lone Ranger acteur Clayton Moore is ook nog te zien in deze film, maar nu aan de andere kant van de wet.

avatar van Dogie_Hogan
Brix schreef:
N.B.
Had hem zonder masker niet herkend.

De tv-Westernserie 'The Adventures of Kit Carson' had de domme Mexicaanse side-kick El Toro (?!) bijvoorbeeld. In tv-Westernserie 'Zorro' ook veel domme Mexicanen, etc.. Behoorlijk stigmatiserend.

Zie net, dat Tim Holt onder eigen naam de rol speelt.

PS
Heb je de film nog niet gezien? Staat bij mij op de HD van de tv, maar helaas niet te kopiëren.

avatar van Brix
@Dogie-Hogan:

Ja, helaas kregen de Mexicanen veelal zo'n stempel mee.
Ik had het graag anders gezien, of toch wat genuanceerder.

De film heb ik al jaren in mijn verzameling, eerst op video, later op DVD gekocht.

Ik heb echter nog geen waardering (in sterren) gezet bij honderden van die matinee westerns.
Moet er ooit eens aan beginnen.

Edit

Leuke opmerking betreffende Clayton Moore en dat masker

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Beter dan verwacht. Maar beter dan dat wordt het ook weer niet.

Desert Passage voelt eerder aan als bandwerk of een aflevering uit een serie. En dan moet ik vooral aan Zorro denken met die Mexicaanse sidekick. Regisseur Lesley Selander maakte dan ook op 11 jaar tijd 107 westerns. Dat zegt op zich al genoeg. Maar toch is dit geen slechte western. Niet te lang, genoeg avontuur en een simpel maar vermakelijk verhaaltje. Dit zal niet echt in het geheugen blijven plakken, maar ik heb er toch wel even van genoten. Uit een tijd waarin tv-series nog niet massaal werden gemaakt, was dit popcorn-vermaak tussen de grootse Hollywoodfilms.