Sinfonía Erótica (1980)

Spanje / Portugal
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jesús Franco
met Lina Romay, Susan Hemingway en Armando Sallent

Een rijke jonge vrouw keert na een verblijf in een psychiatrische instelling terug naar haar landgoed. Ze komt tot de vaststelling dat haar echtgenoot een mysterieuze knecht heeft aangeworven om de huishoudelijke taken te doen in haar plaats. Een tijd later vindt het echtpaar tijdens een boswandeling in de omgeving een gewonde novice en ze besluiten haar te verzorgen op hun kasteel.

avatar van Mac Hammer Fan
Originele Spaanse filmposter geplaatst.
Hoewel ik de vorige still heel mooi vond.

Goed bezig met die posters . Hopelijk is die "alleen nog maar giga Pathé posters anders zien de kleutertjes het niet goed " bullshit van de baan en kunnen de oude posters hier blijven staan indien nodig.
Goed, film van tio Franco voor hij definitief verdween in het zwarte gat dat VHS circuit heet en waarin hij tenminste nog probeerde er iets van te maken, best mogelijk dat hij hierna nooit meer iets beters gemaakt heeft maar ik ga ze niet alle 355326 checken om te zien of die suggestie juist is.
JESUS haalde zijn inspiratie weer eens bij zijn gelijke : de al even Goddelijke markies, meer bepald een episode uit Justine. Althans, dat heb ik me laten vertellen, kan me er eigenlijk niets van herinneren. De Sade is een garantie voor "romantiek ", en we zien er dan ook genoeg van.
De narratieve elementen hier bieden niets verrassends : een geblondeerde Lina/ Martine is ontslagen uit het dolhuis en begeeft zich met haar shrink naar het chateau van hubby, markies de Brissac/ Borges. Die verwelkomt haar niet : dat doet de bonne die Lina vertelt dat hubby zich geheel heeft overgegeven aan de dubieuze en jullie welgekende genietingen van de sodomie, waarvoor de markies een schandknaapje heeft ingehuurd : ene Flor/ Rodrigo.
We zien de 2 verdorven libertijnen al snel in actie, die wordt onderbroken als de 2 perverten een- hoe spannend- nonnetje aantreffen, bijna doodbloedend na helaas off screen te zijn verkracht. De 2 lappen haar weer op, niet uit barmhatigheid allicht maar omdat ze een ideaal speeltje kan worden waarop ze hun verdorven lusten zullen botvieren.
Dit door Hemingway- wier gelijkenis met Romina Power frappant en niet toevallig is- vertolkte nonnetje wordt dan ook al snel het slachtoffer van een door Franco (inclusief hairy snatch close up ) enthousiast in beeld gebrachte en door de 2 al even enthousiast uitgevoerde rape. Niets wetend van dit alles vingert Lina zichzelf in psychotische toestand, ze gilt "ik moet nu neuken of ik word gek ! " en begeeft zich met dat oogmerk naar hubby's slaapkamer. Helaas : ze ziet hoe deze smeerlap net wordt afgezogen door zijn lief...een gefrustreerde Lina bezoekt vervolgens de slaapkamer van de non, die net bij ligt te komen van haar eerdere beproevingen. Lina heeft daar lak aan en begint vol overgave de harige vagijn van Christus' bruid af te likken, wederom in close- up uiteraard....
Na dit aardige begin zult u wel begrepen hebben wat u hier zoal mag verwachten : heel veel romantiek dus. Niet alleen dat: Franco maakt er behalve een soort psychohorror ook een full blown- no pun intended- horror van als hij er op het eind een zelf verzonnen vleugje vampirisme aan toevoegt, iets waar de Sade nooit op gekomen zou zijn.
Maar vooral psychohorror, het is in de eerste plaats een dissociatieve, non- narratieve, abstracte, postmoderne film die me trouwens heel erg aan Miami Vice van Michael MANN deed denken...en in feite geheel POV Romay, wier psychose we doorheen de film volgen. Een psychose verbeeldt door de om de haverklap opduikende vlammetjes, out of focus en in extreme close up in beeld gebracht als montagestoplap. Verder ook tig odd angleshots, maar dat is gebruikelijk bij onze vriend en betekent verder niet zoveel. Grappig : dat ansichtkaart panorama buiten het chateau, hoe verzin je het. Misschien nog serieus bedoeld ook.
Psychotisch ook de score : Franco zelf zette zich weer achter zijn orgeltje en bedreef sodomie op Liszt, meer bepaald diens tweede pianoconcert waarvan we een deel- steeds hetzelfde- authentiek horen, meest echter de verkrachtingen door Franco.
Deze klassieker die me trouwens heel erg aan Miami Vice van Michael MANN deed denken- of had ik dat al gezegd ? - dan zeg ik het nog een keer : deze film deed me heel erg denken aan Miami Vice van Michael MANN- is te zien op DVD met Spaanse audio en zonder subs, het betreft geen VHS transfer- voor de verandering- en daar is alles wel mee gezegd. Kan uiteraard worden gedownload met fansubs.
****************************************************/*****

Lijkt wel een vervolg op 'Die Liebesbriefe einer portugiesischen Nonne'. Susan Hemingway is weer terug als nonnetje, is ontsnapt uit het klooster en verkracht achtergelaten in de tuin van een enge markies, die zijn vrouw (Lina Romay) heeft opgeborgen in het gekkenhuis en het nu doet met een toyboy. Susan wordt opgekalefaterd en daarna gaan de markies en zijn slaafje eens lekker met haar aan de slag. Lina is inmiddels terug uit het gekkenhuis, weet niet waar ze het zoeken moet van de geiligheid en vergrijpt zich dan ook maar aan het nonnetje.

Nou ja, pippo il buffone heeft er al genoeg over gezegd. De film is rommelig, de klassieke score past niet en is opdringerig en Franco verliest zich in overbelichte en softfocus beelden. Lina Romay, van wie ik geen liefhebber ben, heeft een lelijke pruik op. Maar ze heeft mooie tieten, die we ruimschoots mogen aanschouwen. Van de bekoorlijkheden van Susan Hemingway krijgen we helaas veel te weinig te zien. Snap dat niet. Daarvoor speelt ze toch in deze film? Niet vanwege haar fantastisch acteertalent, neem ik aan. Als Portugese non is ze trouwens veel beter op dreef. Nee, deze erotische symfonie was het niet voor mij.