Krigerens Hjerte (1992)

Noorwegen / Zweden / Finland / Denemarken
Drama / Oorlog

geregisseerd door Leidulv Risan
met Anneke von der Lippe, Peter Snickars en Thomas Kretschmann

De Noorse Ann Mari werkt tijdens de oorlogswinter van '39/'40 als verpleegkundige tussen Finland en de Sovjet-Unie. Daar krijgt ze een relatie met de Finse soldaat Markus. De oorlog stopt tijdelijk en ze settelen zich in het noorden van Noorwegen. Duitsland valt Noorwegen echter binnen en bezet het land. Hierop verlaat Markus Ann Mari aangezien Finland moet strijden tegen Duitsland om het verloren gebied weer terug te winnen. Niet veel later krijgt Ann Mari te horen dat Markus gevallen is in de strijd en ze wordt verliefd op een Duitse soldaat. Echter, tot haar grote verbazing staat Markus op een dag bij haar nieuwe gezin voor de deur.