Il Tango della Gelosia (1980)

Alternatieve titel: Tango of Jealousy

Italië

geregisseerd door Steno
met Monica Vitti, Diego Abatantuono en Tito LeDuc

Een prinses wordt verwaarloosd door haar echtgenoot, wiens aandacht geheel uitgaat naar de paardenfokkerij. Ze prikkelt zijn jaloezie door zichzelf bloemen en liefdesbrieven te sturen en door haar lijfwacht als haar minnaar te laten poseren, waardoor deze last krijgt met zijn eigen vriendin.

Zoveelste romkom met Vitti, een van haar laatste waar de schwung nu wel een beetje uit is. Gebaseerd op een soort vaudeville stuk van De Benedetti, kort daarop of daarvoor zat Vitti trouwens ook al in een DB verfilming van Corbucci met Dorelli, NTCPA.
Hier wordt ze terzijde gestaan door Leroy als de prins/ haar echtgenoot die meer geinteresserd lijkt te zijn in paarden dan in haar, daarom verzint ze dus een minnaar . Mannelijke logica: door dit spelletje te negeren geeft Leroy op denkt hij beschaafde wijze te kennen dat het hem verveelt en hij het doorheeft. Vrouwelijke logica: Vitti leidt uit die gespeelde onverschilligheid af dat Leroy zelf een maitresse heeft, en geeft vervolgens haar denkbeeldige minnaar een identiteit: de nogal onwaarschijnlijke van net ingehuurde bodyguard Abatantuono, die in die tijd zelf werd gecatapulteerd richting supersterrenstatus.
Abatantuono spreekt hier weer zijn gekende debielentaaltje, hij wordt geacht afkomstig te zijn uit hetzelfde dorp in Apulië als niemand minder dan Rudolph Valentino, vandaar de tango-connectie, tijdens de intro reeds zien we zoals de poster suggereert de 2 aan de tango.
Dit leidt dan tot de gebruikelijke vaudeville-klucht intrige met quid pro quo's en de personages die allemaal worden verenigd in een slaapkamer, behalve de genoemde 3 is dat ook nog Jenny Tamburi die hier helaas haar record aangekleed-zijn vestigt als vriendinnetje van Abatantuono, een simpele boerentrien.
De finale speelt trouwens in Venetië, het Amsterdam van het zuiden...of iets dergelijks.
Naar het schijnt had Connie Francis in de jaren 60 een enorme hit met jealous of you, dat dan weer een remake zou zijn van ITDG, het lied uit de jaren 30 waar de film zijn naam aan ontleent. Ik ken het niet, maar de titlesong hier die er een bewerking van zou zijn, is ronduit vreselijk en ik geloof gezongen door Vitti zelf.