Residencia para Espías (1966)

Alternatieve titels: Golden Horn | Residence for Spies

Spanje / West-Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Jesús Franco
met Eddie Constantine, Diana Lorys en Anita Höfer

Agent Leyton krijgt van de CIA de opdracht om in Istanboel op zoek te gaan naar een organisatie, die Amerikaanse staatsgeheimen aan de Russen verkoopt. Hij krijgt assistentie van een aantal vrouwelijke westerse spionnen, die in een nabijgelegen trainingskamp opgeleid worden.

Deze film deed me heel erg aan Miami vice van Michael MANN denken, hadden meer mensen dat gevoel ? Ook wel wat aan godART...en Kiarostami...abstracte meta- auteurscinema in optima forma, dat lijkt me duidelijk. Al zijn er boze tongen die beweren dat het hier een zoveelste genreproduct betreft met duidelijke onverschilligheid en totale minachting voor de kijkers in mekaar geknutseld door JESUS zelve, en dat alleen pedante halve garen hier allerlei verborgen auteursboodschappen in fingeren te ontwaren...
Hoe dan ook, iedereen is het er wel over eens dat de eerste 70 minuten qua toon volstrekt afwijken van het laatste kwartier, waarin deze melige eurospy net doet alsof ie zichzelf serieus neemt. Pas dan ook zien we de eerste visuele flair van Franco, vooral het gotische bijna-slot. Maar veel is het niet.
Voor het grootste deel dus een doorsnee ironisch genreproduct, interessant hooguit omdat eurospy JESUS Eddie Constantine hier opdraaft in een trademark rol als geheim agent Leyton, die weer veel sjans heeft bij de madammen, al wordt ie er niet jonger op. Onder dat vrouwvolk de meeste aandacht voor Diana Lorys , helaas bij haar introductie net klaar met douchen en ook verder niet teveel vlees tonend. We menen in haar een gevaarlijke verleidster en femme fatale te zien, zelf houdt ze vol een onschuldig slachtoffer te zijn..
In deze Spaanse productie moest Franco zich sowieso inhouden, wie prettig opgewonden raakt van een spy chick trainingskamp moet ik teleurstellen, er valt weinig te bestuderen aan de anatomie van de studentes helaas. Bovendien heeft Eddie zelf het probleem dat zijn officiële vriendinnetje Marion- Höfer ook ter plekke is om hem te schaduwen.
Opgenomen in Istanbul- niet ongebruikelijk in het genre- en practisch weer zonder budget, geld voor fatsoenlijke actiescènes was er niet dus Franco vult de dode momenten dan maar met VVV plaatjes van de Bosporus en omgeving. Er zit zgn. een sequentie in Boelgarije in waarnaar een westerse agente zou zijn overgelopen, maar ook die is natuurljk in TR opgenomen. Een groot deel van de film echter moest gewoon geschoten worden in Spanje zelf.
Het verhaaltje spreekt voor zich en biedt niets nieuws in het genre, de basisidee kunt u hierboven lezen.
Franco heeft zelf als gebruikelijk een cameo, net als zijn buddy Howard Vernon die binnen 30 seconden sterft, maar het zeer weinige dat hij zegt blijkt wel de sleutel tot de ontrafeling van het mysterie te zijn... de door sommige bronnen genoemde Preiss zit hier niet in, wel een uncredited Patty Sheppard als spy girl studente. Verrassender misschien was het optreden van Lola Gaos als vrouw van de conciërge.
Score van Waizmann en fotografie van Macasoli die schijnbaar verder nooit met Franco werkte, misschien daarom het gebrek aan Franco visuals in het grootste gedeelte van de film.
Is uit op DVD in Spanje zonder onderschriften, met een gedubde Constantine allicht maar de stem leek er wel op.