Surveillance (2007)

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Paul Oremland
met Sean Brosnan, Simon Callow en Julian Date

Adam, een homoseksuele leraar, zorgt voor een nationaal schandaal wanneer zijn onenightstand dood opduikt en dit zelfs zijn weg vindt tot in de Britse koninklijke familie. In zijn hopeloze strijd om de moordenaar te ontdekken, wordt elke beweging van Adam gevolgd door de straten van Londen door honderden camera's met een gesloten circuit.

Zo nu en dan spannende en verrassende complotthriller met als onderliggend thema 'Big Brother is watching you'. Goed geacteerd.

De film is geheel geënt op het gebruik van handy camera's, dit om het ongemakkelijke gevoel, dat al je bewegingen en handelingen voortdurend in de gaten worden gehouden, te versterken. Beelden zijn daarom bewust wiebelig en onscherp. Het Big Brother gevoel en voer voor paranoia. Het knappe van dit verhaal, dat niet altijd even logisch is, is dat het bij je doorwerkt.