Wool 100% (2006)

Japan
Fantasy

geregisseerd door Mai Tominaga
met Kyôko Kishida, Kazuko Yoshiyuki en Ayu Kitaura

Ume en Kame zijn twee zussen die afval verzamelen. Heel hun huis en landgoed ligt vol rommel. Ze leven in alle rust, tot ze op een dag een bolletje rode wol vinden. Ze nemen het mee naar huis en ontdekken die avond een meisje die een trui breit van de wol. Het rustige leventje van de zussen wordt meteen overhoop gegooid.

De trailer op YouTube. Dit soort films maakt mij fan van Japanse cinema. Ziet er weer heerlijk uniek uit.

avatar van kinjutsu
Nog geen review Onderhond? Ik ben erg benieuwd naar deze!

Uh ja, ik ga meteen ook een wat langere review neerpennen. Valt namelijk nogal wat te zeggen over deze film. Komt er in de loop van de week wel aan

In ieder geval een aparte film, al had ik hier liever 5.0* neergezet en is de af en toe matige regie daar jammer genoeg de oorzaak van.

Zoals beloofd dus.

Vond het idee achter Wool 100% echt briljant. Er zitten ook echt enkele briljante scenes in.

Maar vooral in het begin lijkt het allemaal nogal goedkoop gefilmd, wat mij verbaasde, aangezien er toch erg veel aandacht naar de sets ed is gegaan. Beetje jammer, want het maakt dat ik een dubbel gevoel bij de film overhoudt.

Dit hadden gewoon 5* moeten zijn, maar ik hou het dus bij 4*. blijft wel een gave film met enkele geniale scenes.

Verdere uitleg in een wat langere review

avatar van Inland Rabbit
Erg bijzonder, al is het in het begin wat traag. Apart is het allemaal wel, en welke maniak heeft die soundtrack verzonnen. Die valt dus over t algemeen al vrij hard uit, met de jazz gedeeltes, maar als er persoontjes gaan schreeuwen moet je helemaal oppassen. Humor ja, zeker wel.

Echt een paar scenes die dus super uitpakten, maar er zaten dus ook erg droge momenten in. Ook daar viel de humor wel van in te zien, maar t zat aan de duffe kant. Ja, het is allemaal wel zo speciaal dat ik dit niet lager dan een 4* kan geven. hoppa dus.

avatar van Goldenskull
Een huis en een berg rotzooi, uitgangspunt is leuk, uitwerking was al met al wat saai.

Laatste kwartier is het best, hierin ook de visuele hoogtepunten. Tussendoor zitten nog wel een paar leuke scènes, maar die was ik vrij snel weer vergeten door de duffe zooi er tussen. De muziek is bij vlagen echt afgrijselijk trouwens. Inderdaad een maniak wie dit heeft verzonnen. Oké, kon er soms ook wel om lachen. Maar die blaasinstrumenten waren af en toe gewoon net even té.

Ik had er wel wat meer van verwacht en blijf hangen op drie sterretjes.

avatar van Chr.s
Aan begonnen, maar trok dit toch niet echt. Sets zijn inderdaad schitterend maar het kon me allemaal niet echt boeien en dan word het toch wat saai. Misschien op een ander tijdstip eens proberen, al denk ik eerlijk gezegd niet dat het daar van komt.

avatar van wibro
Een heel vreemd maar wel grappig filmpje dat ik pas leuk ging vinden na zo'n twintig minuten toen het meisje ten tonele verscheen. Tja, als de hele film alleen zou gaan om twee oude dametjes die afval verzamelen dan zou de verveling bij mij toch wel gauw toegeslagen zijn denk ik. Leuk als het meisje schreeuwt dat ze weer helemaal opnieuw moet breien dit onder begeleiding van teringherrie geluiden.

avatar van Black Math
Inderdaad een bijzonder filmpje, ondanks de mindere punten. Met name de montage is af en toe erg abrupt en sowieso had ik het gevoel dat het visueel meer afgewerkt had kunnen zijn. En verder bevat de film de nodige momenten die niet altijd even boeiend zijn.

Niettemin neem ik de mindere momenten graag op de koop toe als een film daar een aantal bijzondere momenten tegenover kan zetten. Wat dat betreft stelt deze film niet teleur getuige bijvoorbeeld de geanimeerde scène halverwege, die ondanks dat het niet erg vloeiend is heel veel energie bevat en een caleidoscoop aan beelden laat zien. Heel erg gaaf. Of het samenspel van stemmen als het meisje schreeuwt. En natuurlijk de diverse poppenscènes waarin het verleden van de vrouwtjes op fraaie wijze ontrafeld wordt als een ... ja, als een wollen trui.

Kortom, een film die je niet elke dag ziet. 4*