Le Premier Venu (2008)

Frankrijk / België
Komedie / Drama

geregisseerd door Jacques Doillon
met Clémentine Beaugrand, François Damiens en Gérald Thomassin

Een ongeveer 20-jarig meisje, afkomstig uit een burgerlijk milieu, probeert een beetje licht en vreugde aan haar bestaan te geven, dat zij als onbevredigend en nutteloos ervaart. Zij besluit om haar liefde aan iemand te geven, maar niet aan de aantrekkelijkste, noch aan de meest verdienstelijke of de meest bewonderenswaardige man. Nee, zij zal haar liefde geven volgens het principe "die het eerst komt het eerst maalt".

Vrouw volgt man en vervolgens ontstaat een hoop gezeik. Toch had het allemaal best een aardige film kunnen zijn. Hij is lekker Frans. De acteurs en de sfeer is prima en het heeft allemaal een uitstekende uitstraling. Maar het verhaal is vooral het grootste manco aan deze film. Het dreutelt allemaal maar door en met name de onderlinge relaties komen allemaal erg ongeloofwaardig en afstandelijk over. Je snapt er als kijker echt helemaal niets van wat iedereen in de ander ziet.
Maar goed, dat is misschien ook wel juist de bedoeling van deze film. Wie zal het zeggen?