Der Golem (1915)

Duitsland
Horror

geregisseerd door Henrik Galeen en Paul Wegener
met Paul Wegener, Lyda Salmonova en Henrik Galeen

In een synagoge wordt een Golem gevonden: een reusachtige van klei gemaakte pop die vroeger tot leven werd gewekt om de joodse bevolking tegen vervolgingen te beschermen. Een antiquair ziet wel brood in het ding en probeert er weer leven in te blazen, nog onwetend van de consequenties die zijn daad zal hebben...

De 2 mensen die hiervoor gestemt hebben. Hoe en waar hebben jullie deze film gezien?

Deze film is al regelmatig op de Duitse zender Arte geweest.

avatar van Pieter Montana
Is dit de oudste film die op deze site staat?

@ Stinissen: Deze film of het tweede deel? Want die worden nog wel eens verward met elkaar, ook op imdb.

Paul Wegener heeft 3 delen gemaakt:

- Der golem (1915)
- Der Golem und die Tänzerin (1917)
- Der Golem, wie er in die Welt kam (1920)

De film uit 1917 is verloren gegaan, en de film uit 1915 is zover dat ik weet nooit op video of dvd uitgekomen en ik heb op een aantal plaatsen gelezen dat deze film ook verloren is gegaan (?).

Het laatste deel is wel heel bekend natuurlijk, samen met "das kabinet des dr caligari" een van de eerste Expressionistische films.

Als je de eerste versie hebt gezien, kun je er dan misschien iets meer over vertellen? Lijkt hij veel op de 1920 versie, beter of slechter, etc.?

De voorkant die hier bijstaat is trouwens van de versie uit 1920. Misschien kan iemand dit even veranderen?

Kan iemand mij misschien iets meer over deze film vertellen?

FisherKing
De 6e editie van de Speelfilmencyclopdie vermeldt de film niet eens.

avatar van blabla
De Eureka uitgave is de versie uit 1920, niet deze hier.

avatar van NarcissusBladsp.
Tja, je hebt gelijk! Ik zal mijn reactie op de juiste plaats zetten en deze verwijderen. Maar deze versie uit 1915 maakt mij wel nieuwsgierig!

avatar van Horrordude
Kijk is aan , een remake in 2006

avatar van Yekezzez
Volgens mij is het verhaal gewoon een joodse legende en is de versie uit 2006 geen remake van deze film. Kijk is geen aan.

Gehuurd in de videotheek hoor.... de 1917 versie... Vreemd genoeg geeft http://www.rodisc.nl/gsp.dl... aan dat het om de 1920 versie gaat. Iemand een idee???

avatar van Alastor
Het plaatje hierboven is de R2DVD-hoes van de remake uit 1920 uitgegeven door Dark Vision in 2001 en hoort bij deze film en niet bij dit origineel uit 1915.

Zie ook: http://www.r2-dvd.org/article.jsp?sectionId=4&articleId=3288

klute89
Bij mij op m'n dvd hoes staat dat de film uit 1920 komt, en hier op MM staat dat hij uit 1915 komt. Wat is het juiste jaartal, iemand?

avatar van Dragon
klute89 schreef:

Jij hebt waarschijnlijk Der Golem, Wie Er in die Welt Kam. De versie uit 1915 is volgens mij nog steeds niet (volledig) teruggevonden.

Dragon schreef:

Jij hebt waarschijnlijk deze film. Deze versie is volgens mij nog steeds niet (volledig) teruggevonden.

Oeps, verkeerde Golem

Ik zal de recensie wel op de goede plek zetten.

Probleem opgelost

avatar van Dragon
klute89 schreef:

Oeps, verkeerde Golem

Vaak voorkomende fout blijkbaar: imdb.

De stemmen die hier zijn geplaatst staan waarschijnlijk ook bij de verkeerde film.

Dragon schreef:

Vaak voorkomende fout blijkbaar: imdb.

Ah, okee, bedankt nog voor de waarschuwing

avatar van SchinkenKäse
Niks voor mij zo'n film.. ik haat die stomme films enzo.. verder gaat ie nog wel 2,5*

avatar van jumpstylemovie
Ik dacht dat moviemeter niet verder terug ging dan 1920?

jirachi03
Ik dacht dat elke Golem-film spoorloos was.

avatar van Dstalker8
De derde, " Der Golem, wie er in die Welt kam" is te verkrijgen, maar van deze zijn er maar een paar fragmenten.

avatar van HK Senator
Vanavond de gerestaureerde versie uit 1920 gezien van 90 min op het IFFR in Groningen. Met live muziek. Erg bijzonder.