Dòng Máu Anh Hùng (2007)

Vietnam
Actie / Drama

geregisseerd door Charlie Nguyen
met Johnny Nguyen, Thanh Van Ngo en Dustin Nguyen

De film speelt zich af in het Vietnam van de jaren twintig van de vorige eeuw. Anti-Franse rebellen verspreiden zich over het hele land. Het Franse koloniale bestuur gebruikt Vietnamese agenten om de rebellen te vinden en te vermoorden. Cuong, een agent die werkzaam is voor de Fransen wordt erop uit gestuurd om de leider van de oppositie te vermoorden. In plaats daarvan wordt hij verliefd op diens dochter. Haar vaderlandsliefde en passie dwingen Cuong ertoe om een keuze te maken tussen zijn land en zijn missie.

avatar van Wadjoe
Hmm, lijkt me wel wat. Draait binnenkort op het CinemAsia Film Festival, misschien maar even checken...

avatar van Goodfella1812
Aardig verhaal, erg sterke en goed in beeld gebrachte vechtscenes en aangezien dat laatste toch de reden is dat ik deze film ben gaan kijken is ie me erg goed bevallen. Jet li en Tony Jaa zijn mn favorieten maar die Johnny Nguyen kan er ook wat van zeg!!

3.5* in het genre.

avatar van Fonzie
Best aardige film, vecht scènes zijn echt geweldig en het verhaal is ook niet onaardig. Prima voor een avondje entertainment

Heb betere films gezien uit Vietnam maar deze is wel een van de meest onderhoudende (en dure waarschijnlijk).

Raffael77
Geweldig goed uitgewerkt verhaal met veel diepgang gefilmd en mooie soundtrack plus het nodige vette martial arts vechtkunsten en nergens overdreven gedaan.

Verhaal is goed en onderhoudend
Camera werk vond ik mooi en diepgaand
Effecten zijn realistisch
Acteer werk is goed

Prima aziatische film die ik zeker wel aanraad.

Jammer dat deze film zulke lage stemmen krijgt want het had wel meer mogen zijn.

avatar van Filmkriebel
Zo goed vond ik het niet.

Diepgaand is die film geenszins. Het is niet omdat iedereen over zijn ouders begint te spreken, dat er sprake is van diepgang. Ook de relatie tussen rebel Cuong en Thuy kon beter uitgewerkt worden. De dialogen tussen hen blijven erg oppervlakkig. De hele film mist het "groot spektakel" gevoel dat ik meestal wel heb bij Hong Kongse of Chinese films. Deze gaf me meer de indruk dat ik naar een goedkope TV-productie zat te kijken. Er zijn nauwelijks scènes die imponeerden. Wat daarentegen wel meeviel waren de gevechten. Enkele goede moves en het eindgevecht tussen Cuong en Sy vielen me in de smaak. Van die film verwachtte ik meer.

Hoewel de nadruk ligt op de sublieme material arts scènes, vond ik ook het verhaal over het koloniale verleden van Vietnam interessant (eerlijk gezegd weet ik er bitter weinig van). De regisseur maakte een soort epos, mat prachtige opnames van het landschap, de jungle en de stoffige straten. Het is allemaal wat voorspelbaar, grote verrassingen blijven uit en er zijn te langzame gedeelten; maar toch begrijp je hoe ontwricht het land (door toedoen van het westen) geweest moet zijn; het kan bijna niet anders dat de bevolking de wonden nog altijd bij zich draagt.

Fans van martial arts komen bij deze film ruimschoots aan hun trekken. Hoewel ik geen liefhebber ben, moet ik erkennen dat de (soms balletachtige) gevechtscènes er goed uitzien. Een guerrillastrijd tegen de Franse overheersing van Vietnam vormt de rode draad van de film, maar dat is als verhaal duidelijk ondergeschikt aan het actiegebeuren. En uiteraard mag een romantisch subplot in zo’n epos niet ontbreken. Samengevat: niet mijn ding. Voor een keertje toch wel goed te doen.