• 10.576 nieuwsartikelen
  • 8.965.954 stemmen

Anastasia - Die Letzte Zarentochter (1956)

Drama | 107 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Anastasia: The Czar's Last Daughter / Is Anna Anderson Anastasia?

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Falk Harnack

Met onder meer: Lilli Palmer, Ivan Desny en Ellen Schwiers

IMDb beoordeling: 5,7 (124)

Gesproken taal: Duits en Russisch

Plot Anastasia - Die Letzte Zarentochter

Berlijn 1920. Een jonge vrouw wordt na een zelfmoordpoging uit een kanaal gered. Omdat deze onbekende vrouw geen papieren bij zich heeft, belandt ze in een inrichting. Het begint duidelijk te worden dat deze vrouw wel eens Anastasia kan zijn, de jongste dochter van de Tsaar van Rusland en de enige overlevende van de Russische Tsarenfamilie.

logo tmdbimage

avatar van Darbie

Darbie

Matige film. (zonet herzien.)

Er leven verspreid over de hele wereld nog steeds Romanovs, verre familieleden van de Tsarendynastie. In Madrid wonen er een paar / in ballingschap vinden zij/ die nog steeds heilig overtuigd zijn dat de Russiche Tsarenkroon hun toebehoort.

Ik geef ze weinig kans.

BBarbie

Deze film verscheen vrijwel gelijktijdig met een Amerikaanse film over dezelfde geheimzinnige vrouw. Daar waar die versie (met Ingrid Bergman) overgoten was met een Hollywood sausje, is deze Duitse tegenhanger veel meer gebaseerd op onderzoek van de echte gebeurtenissen
Overigens is bij vrij recent onderzoek komen vast te staan de hele familie Romanov destijds in Jekaterinenburg is uitgemoord, maar dat wist men in 1956 nog niet met absolute zekerheid. Die twijfel maakte het toen toch best spannend. Dat de getalenteerde Lilli Palmer de titelrol vervult helpt natuurlijk ook om er een alleszins redelijke film van te maken.

avatar van Darbie

Darbie

In Jekaterinenburg zijn de Tsaar, zijn vrouw, zijn kinderen en wat hofpersoneel vermoord.

Absoluut niet de GEHELE familie Romanov !

BBarbie

Darbie schreef:

Absoluut niet de GEHELE familie Romanov !

Je hebt gelijk. Ik had mij genuanceerder moeten uitdrukken.