Le Château de Verre (1950)

Alternatieve titels: L'Amante di una Notte | The Glass Castle

Frankrijk / Italië

geregisseerd door René Clément
met Michèle Morgan, Jean Marais en Jean Servais

Evelyne is getrouwd met Laurent, een rechtelijk ambtenaar uit Zwitserland, en ze is gelukkig in dit huwelijk. Toch ontmoet ze Rémy en ze voelt een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Ze stelt voor om af te spreken in Parijs voor 24 uur. Het afscheid tussen de twee duurt te lang, waardoor Evelyne haar trein mist. Ze pakt het vliegtuig om toch nog op tijd terug te zijn, maar haar vliegtuig bereikt echter nooit zijn bestemming…

avatar van Brix
Jammer maar helaas te laat 'binnengekomen'.
De film was al halfweg (TV5) toen ik er toevallig achter kwam.
Ik kan hem dus niet volledig beoordelen.
Wat ik er echter wél over kan zeggen is dat ik geboeid heb zitten kijken naar de zeer sfeervolle beelden van het oude (regenachtige) Parijs, in oogstrelende zwart-wit opnamen.
Bovendien was de kopie die TV5 vertoonde geweldig goed en haarscherp.
Heel merkwaardig ook om een vrij rustig straatbeeld van Parijs te zien, in vergelijking met de heksenketel van verkeer die het tegenwoordig is.

De beide sterren van de film zagen er ook prachtig uit.
Michéle Morgan was een bijzonder mooie actrice, dat mag gezegd worden.
Het viel mij wel voor het eerst op dat de stem van Marais mij niet aangenaam in de oren klonk, en dat terwijl ik toch al aardig wat films met hem gezien heb vroeger.
Ik zou de film nog eens helemaal willen zien om het verhaal te kunnen beoordelen.
De indruk die ik er nu van kreeg was nogal gezapig, en vooral interessant door de acteurs.
Geen punten dus op dit moment, al denk ik dat het op drie sterren uit zou komen wanneer het eerste gedeelte van de film ongeveer even sterk is als het gedeelte dat ik wél gezien heb.