Anna. Seven Years on the Frontline (2008)

Alternatieve titel: Anna, 7 Jaren in de Frontlinie

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Mascha Novikova
met Anna Politkovskaja

Documentaire over de in oktober 2006 vermoorde Russische journaliste en activiste Anna Politkovskaja. Als speciaal correspondent van de krant Novaya Gazeta hebben de laatste zeven jaar van haar leven in het teken gestaan van onderzoek naar oorlogsmisdaden en mensenrechtenschendingen in Tsjetsjenië, van protest daartegen, van hulp aan slachtoffers. Het zijn zeven zware en verdrietige jaren die de gedreven criticaster van president Poetin altijd ergens brengen waar haar journalistieke interesse of humanitaire bezorgdheid haar naartoe leidt. Naar plaatsen als Grozny en Beslan. De moord op Anna Politkovskaja is nooit behoorlijk onderzocht en derhalve onopgehelderd.