Dvadtsat Dney bez Voyny (1977)

Alternatieve titels: Twenty Days without War | Двадцать дней без войны

Sovjet-Unie
Oorlog / Drama

geregisseerd door Aleksey German (I)
met Yuri Nikulin, Lyudmila Gurchenko en Aleksei Petrenko

Een film over de ontmaskering van heldendaden in de oorlog. Tijdens een verlof van 20 dagen van het westelijk front bij Stalingrad gaat Majoor Lopatine richting zijn dorp nabij Tasjkent. Als verslaggever van het front wordt hij tijdens zijn treinreis al geconfronteerd met een jonge soldaat en een jonge vrouw. Bij thuiskomst stuit hij op een kleine filmcrew die zijn verslagen wil omlijsten in heroïsche beelden. Tevergeefs probeert hij de mensen aan het thuisfront uit te leggen dat de romantiek van heldendaden en de gruwelen van het front onvergelijkbaar zijn. Als hij in de knoop raakt met zijn geweten zoekt hij zijn heil bij de jonge vrouw die hij op de trein heeft ontmoet.

avatar van Mochizuki Rokuro
German's veelgeprezen film, die meer dan tien jaar op de plank bleef liggen (niet verrassend gezien het onderwerp) was een tegenvaller voor mij. Erg statisch en weinig doorleefd. Nou moet ik zeggen dat ik verre van fit was toen ik de film zag tijdens een German-retrospectief in het NFM. Want dat was tegelijk met het IFFR, zodat ik op en neer pendelde tussen films in Rotterdam (overdag) en 's avonds in Amsterdam een German-film ging kijken (tot drie keer toe die week).

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Zeer goed. Veel Russische melancholie, mooie kleine scenes waarvan die in de trein en die met het horloge er uit springen. Weinig oorlogsgeweld in beeld, maar door te focussen op de achterblijvers, des te aangrijpender. Speciale vermelding voor Nikulin en zeker ook de militair in de trein, wiens monoloog nog wel even nazindert.