Mama (2011)

1 stem

Zuid-Korea

geregisseerd door Equan Choi
met Jeong-hwa Eom, Hae-suk Kim en Soo-kyeong Jeon

Het leven van interieurverzorgster Dong-sook draait helemaal om haar zoontje, die niet kan lopen vanwege de Ziekte van Duchenne. Wanneer op een dag bij haar kanker wordt geconstateerd, stort haar wereldje in. Immers wie moet er later voor haar hulpbehoevende kind gaan zorgen? De inmiddels getrouwde Eun-sung gaat haar hele leven al gebukt onder de dominantie van haar moeder, een succesvolle zangeres, die haar veel meer als haar bediende behandelt dan als haar dochter. Ook Eun-sung wilde vroeger zangeres worden, maar daar is het door toedoen van haar egocentrische moeder nooit van gekomen. De gevreesde, spijkerharde maffialeider Seung-chul ondergaat een complete metamorfose wanneer hij zijn moeder bezoekt. Hij is ten einde raad wanneer zijn moeder weigert een mastectomie te ondergaan, nadat bij haar borstkanker is vastgesteld. Om het allemaal niet makkelijker te maken, heeft zijn moeder bovendien een wel heel opmerkelijke wens: zij wil haar eerste, nooit vergeten liefde uit haar tienertijd nog een keer ontmoeten.

Drie heel losjes aan elkaar geknoopte verhalen over de bijzondere band van een moeder met haar kind. Vooraf verwachtte ik dat het één groot tranendal zou worden, maar dat valt reuze mee hoewel het op zich best wel ontroerende verhalen zijn. Het meest pakkend vond ik de gespannen relatie tussen de zangeres en haar terughoudende dochter. Qua acteerwerk springt Hae-sook Kim eruit als de moeder van de maffiabaas.