A-leum-dab-da (2008)

Alternatieve titels: Beautiful | Arumdabda | 아름답다

Zuid-Korea

geregisseerd door Juhn Jaihong
met Soo-Yeon Cha, Su-yeon Chi en Chun Hee Lee

Eun-young is een ontzettend mooie vrouw. Maar in een tijd waar schoonheid tot in het absurde geïdealiseerd wordt en vrouwen zich al snel tot plastische chirurgie wenden, zorgt het juist voor problemen. Eun-young is de aandacht van alle mannen zat. Op een dag wordt ze verkracht door een man die haar al een tijd stalkt. Ze begint haar uiterlijk te haten, maar hoeveel ze ook eet; niets lijkt te werken. En dan komt ze ook nog eens de stalker tegen waarvan ze dacht dat hij in de gevangenis zat.

avatar van Knisper
Geproduceerd door Kim Ki-Duk, die tevens het script schreef.

avatar van Bacon
Beautiful; de beste film van 2008 die ik tot nu toe heb gezien.
Nou ben ik zelf geen mooie vrouw of 'lekker wijf' dus kan ik me niet geheel verplaatsen in Eun-young, maar gelukkig komt die rol die gespeeld wordt door Cha Soo-yeon prachtig over. Ze is een mooie dame en alle mannen kijken haar na en willen iets van haar. Ook op momenten dat ze totaal even niks van een man wil weten staan ze in de rij om haar te helpen. Als gevolg daarvan draait ze helemaal door... verder ga ik niet teveel verklappen maar dat einde...in bed met een pistool vastgetaped aan haar hand geniaal verzonnen!

De hand van Kim Ki Duk was ook weer duidelijk te zien, mede dankzij de enkele dieren die in deze film de dood moesten vinden.al bestaat de kans natuurlijk dat de door de gootsteen gespoelde vissen gewoon weer in een bak water terecht kwamen.

avatar van Goldenskull
mwah,mwah.. moet toch niet te veel met Ki-Duk geassocieerd worden, om meerdere redenen. Ten eerste omdat Ki-Duk over het algemeen véél subtieler is, het eerste half uur is dat dus echt niet. Ten tweede omdat het niveau Ki-Duk duidelijk een stuk hoger ligt dan het niveau van Arumdabda.
Vond het dikker willen worden en anorexia gebeuren mooi en realistisch neergezet, ook het paranoide worden van Eun-young door haar verkrachter is knap gedaan, maar er zaten een hoop minpunten aan de film:
Soms kreeg je echt het gevoel dat je naar een stel prutsers aan het kijken was ipv acteurs, dat Eun-young zo erg aanbeden wordt, is ook nog al overdreven in beeld gebracht en voor en tijdens de verkrachtingsscene.. uhhmm... Film had afgelopen moeten zijn toen Eun-young hem dood schoot. Die schiet scene past totaal niet bij de film, vreselijk! Moest ook een paar keer onbedoeld(?) lachen, die laatste scene.. stelletje necrofielen Mja, redelijk veel minpunten ondanks de sterke kanten, haalt de voldoende dus ook niet: 2,0*

avatar van Onslaught
De film begon goed, maar gleed daarna af naar een dieptepunt. Erg jammer, want als men het einde iets wist om te vormen dan had deze film een beter eindcijfer gekregen dan nu het geval is.

Verder is er wel goed geacteerd in deze film en ook de manier waarop gefilmd is vind ik nergens storend. De film is ook niet te lang, waardoor de film vlot verloopt en geen onnodige dialogen voorkomen.

Er zijn veel betere Koreaanse films, maar als de film je door het plot erg aanspreekt kun je hem gerust gaan kijken.

Psychodrama over een jonge vrouw, die slachtoffer wordt van haar beeldschone uiterlijk en daaraan het nodige wil veranderen door een drastische wijziging van haar eet- en leefgedrag. Het einde, waarin de hand van Ki-duk Kim te herkennen valt, kom te geforceerd over. Soo-yeon Cha is ontegenzeggelijk een wonderschone actrice, die er voor zorgt dat de film ondanks het sombere thema een aangename indruk achterlaat.