100 Films and a Funeral (2007)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Michael McNamara
met Stephan Elliott, Jodie Foster en Geoffrey Gilmore

De Brit Michael Kuhn werkt bij het aanbreken van de jaren negentig als advocaat voor het muziekconcern PolyGram. Kuhn heeft geen enkele ervaring in de filmbusiness, maar hij heeft grote ambities: hij droomt ervan om in Londen een filmstudio van de grond te krijgen die kan concurreren met Hollywood. En dat lukt. In 1991 ontstaat PolyGram Filmed Entertainment als tak van Philips en platenlabel PolyGram. Nog geen vijf jaar later maakt de filmstudio furore in Cannes, op het Sundance Festival en bij de Oscars met films als Four Weddings and a Funeral, Fargo, Dead Man Walking, The Usual Suspects, Elizabeth, Trainspotting en Priscilla, Queen of the Desert. In totaal maakt en distribueert de studio in haar bijna tienjarige bestaan meer dan honderd speelfilms, waarvan er maar liefst veertien een Oscar winnen. Maar op het moment dat Michael Kuhn en zijn team alle records lijken te gaan breken met de film Notting Hill, krijgt moederbedrijf Philips een nieuwe bestuursvoorzitter, Cor Boonstra, en deze ziet geen brood meer in PolyGram...

avatar van Mochizuki Rokuro
Toch wel een interessante docu. Dat Philips en Cor Boonstra zo'n prominente rol hadden in de geschiedenis en ondergang van PolyGram Filmed Entertainment wist ik niet.

Vaak zijn de uitzendingen van Cose-Up reportages van het niveau met zo'n zelfbevlekkende ophemelarij dat je er eng van wordt, maar hier kreeg je wel wat inzicht in hoe dingen lopen. Al krijg je nog steeds het idee dat ze alleen maar fantastische dingen en films maakten en dat Cor Boonstra iedereen onderuit had geschoffeld zonder dat ze het aan zagen komen en iedereen berooid en geschoffeerd achterliet.

Boeiend in inhoud, als docu verder niet veel bijzonder dan pratende hoofden.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ja, helemaal met het bovenstaande eens. Ik was nog verbaasd hoeveel MM-top-250 films wel niet van hen afkomstig waren trouwens. Zijn volgens mij veruit de best scorende studio hier op de site voor wat betreft 90's films.

avatar van Knisper
Een stuk van gezien, maar vond het niet echt overtuigend. Op zich wel een interessant onderwerp, maar omdat er voornamelijk mensen van Polydor zelf aan het woord kwamen, werd Polydor als een soort hemelsgeschenk en wereldverbeteraar gezien.

avatar van otherfool
Knisper schreef:

Helemaal niets aan toe te voegen (saai he?). 2,5*.

Erg interessant, maar inderdaad Polygram wordt wel erg de hemel in geprezen. 3 sterren.

Meneer Bungel
Vind het wel terecht dat PolyGram Filmed Entertainment zo bejubeld werd, al deden ze het dan voornamelijk zelf ^. Maar met successen als 'Four weddings...', 'Fargo', 'Trainspotting' en vele andere hebben ze natuurlijk ook iets om trots op te zijn! Jammer dat de clash tussen Lévy en Boonstra niet beter belicht werd (of kon worden?), maar laatstgenoemde sprak hier veelbetekenende woorden, zoals, geparafraseerd: ''Films produceren is gokken.'' En het was erg duidelijk dat Philips een grote fout maakte door niet te investeren in een filmcatalogus (door die van MGM te kopen) en dat was het werkelijke begin van het einde.

Uiteindelijk is al het talent (en een deel van wat PolyGram F.E. zelf aan films op stapel had staan) elders (voornamelijk in Hollywood, maar we hebben er ook een dierentuindirecteur bij) terecht gekomen, maar ik was erg benieuwd geweest naar het resultaat als ze het wel gered hadden. Ik wens Qwerty Films verder alle succes, maar de producties die ik van hen zag (Severance en Alien Autopsy) vond ik nu niet meteen geweldig.

Prima docu, maar met hiaten.

^ Hoewel de opmerking van de regisseur van Adventures of Priscilla, Queen of the Desert, The (1994) dat hij nooit eerder, en daarna ook nooit meer, zoveel vrijheid kreeg van een producent wel boekdelen spreekt.

Knisper schreef:
PolyGram Filmed Entertainment. Polydor was een van oorsprong Duits platenlabel (indertijd eigendom van Siemens en tegenwoordig onderdeel van Universal Music Group) .

Inzichtelijke en voor de filmfanaten boeiende documentaire over de Britse filmmaatschappij Polygram Filmed Entertainment (bekend om hun onafhankelijke internationale producties). Met een rap tempo en een vlotte montage wordt verteld over de successen van Polygram in de jaren '90 en de uiteindelijke trieste verkoop (bedankt Cor Boonstra!). Ook komt goed naar voren waarin de studio zich wist te onderscheiden door hun vrijere aanpak t.ov. Hollywood en hoe belangrijk marketing en release-strategie is bij het succes van een film.

avatar van Uzza_Sparta
een interessante film over de filmmaatschappij Polygram en over een zeer boeiende persoon, Michael Kuhn.

In de jaren 90 ging het ook zo goed voor Polygram onder Britse leiding, en in deze documentaire praten ze over hun films die het goed hadden gedaan in de bioscoop zoals 4 Weddings and a Funeral, The Usual Suspects, Elizabeth, Fargo, Trainspotting, en hun laatste grote productie Notting Hill. Maar ze waren ook verantwordelijk voor die Batman films uit de jaren 90, en veel films die later op video en DVD veel omzet hadden gemaakt zoals Big Lebowski, Lock Stock & 2 Smoking Barrels, Kalifornia, en Shallow Grave.

Michael Kuhn was zelf begonnen in de begin jaren 80 als de producer van een video voor een Siouxsie & The Banshees concert in de Royal Albert Hall in London. Nocturne is intussen een cult classic geworden omdat het de eerste video is van een live optreden van een punk, post-punk, goth band in de tijd dat Robert Smith hun gitarist was (later zou hij zijn eigen band The Cure gaan beginnen)

In 1999, rond de tijd van de film Notting Hill, besloot die Cor Boonstra dat Polygram geen business was maar een risico, en dus te verkopen aan Seagrams whiskey, die co-eigenaars waren van Hollywood studio Universal Pictures. Dat was dan gelijk de einde van die Britse invloed op de film wereld!!

Zo te zien dacht Cor Boonstra meer aan zijn eigen aandelen dan de toekomst van een filmmaatschappij

maar ik begrijp dan niet de beschrijving hier op Moviemeter met ".....wordt PFE eind jaren negentig van de aardbodem weggevaagd door een business deal tussen een Nederlandse zakenman (Cor Boonstra) en een ambitieuze Canadese miljonair"
want die Cor Boonstra was tijdens deze verkoop niet zomaar een zakenman. Hij was de baas van Philips, en dan met de titel bestuursvoorzitter van Philips voor ongeveer 5 jaar tussen 1996 en 2001.

Meneer Bungel
Ik heb een correctie doorgevoerd.

Meneer Bungel schreef:
Ik heb een correctie doorgevoerd.

veel beter, en eerlijk!!

en zo te zien wordt deze nu weer uitgezonden door de avro op NL1
een aanrader voor filmliefhebbers

avatar van mjk87
Bijzonder interessante docu, vooral doordat ik dit hele verhaal eigenlijk niet kende van Polygram. Goed uiteengezet verhaal, met interviews en film beelden, dus behoorlijk afwisselend. Ook prettig om te zien en vooral informatief. Conclusie: Boonstra handelde niet enkel met voorkennis, maar verkwanselde ook even een Europese filmmaatschappij. Hulde. 3,5*.

avatar van Bottleneck
Vond vooral de uiteenzetting van hoe een Europese maatschappij moest opboksen tegen Hollywood interessant, en het blijkt maar weer hoe belangrijk een goede marketing en distributie-tactiek is. Het is verder inderdaad wel een beetje eenzijdig belicht maar wat hebben ze een paar pracht-titels onder hun vleugels uitgebracht.. en ik had graag bij dat Trainspotting-feestje willen zijn.

avatar van John Milton
iemand een idee hoe ik deze kan zien?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
John Milton Ik vrees dat de meeste stemmers deze op TV hebben gezien. Hij is volgens mij minstens drie keer uitgezonden bij de publieke omroep.

edit: Zelfs vijf keer volgens onze eigen data.

avatar van John Milton
Was ik al bang voor...