Waga Koi wa Moenu (1949)

Alternatieve titels: My Love Has Been Burning | My Love Burns | Flame of Love

Japan

geregisseerd door Kenji Mizoguchi
met Kinuyo Tanaka, Mitsuko Mito en Kuniko Miyake

De periode rond 1880 is belangrijk in de Japanse geschiedenis, omdat in deze periode van Meiji-politiek kwam het liberalisme op. De jonge vrouw Eiko verlaat haar traditionele familie in de provincie om in Tokio mee te helpen aan deze liberalisatie. Ze zet zich met name in voor de vrouwenbeweging. Als ze trouwt met de liberale voorvechter Kentaro Omoi doorstaan ze veel ontberingen, onder andere in een gevangenis. Als in 1889 het nieuwe regime aan de macht komt worden ze vrijgelaten, maar dan blijkt dat Omoi de liberale ideeën alleen heeft verkondigd en ze niet in zijn eigen huishouden toepast.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een zeer harde en gewaagde film over vrijgevochten vrouwen. Puntje van je stoel. Een van de beste films die ik van Mizoguchi Kenji zag (tijdens het retro dat het Filmmuseum enkele jaren geleden over 'm organiseerde), samen met O-Haru en Crucified Lovers.

avatar van Poisonthewell
Vrouwenleed was een van de meest aan het hart liggende themas van Mizoguchi, en dit is wellicht zijn minst subtiele film op dat vlak. Maar hij 'packed' wel een 'punch'! Schitterend geacteerd door Tanaka Kinuyo overigens. 4*