Rusalka (2007)

Alternatieve titels: Русалка | The Mermaid

Rusland

geregisseerd door Anna Melikyan
met Mariya Shalayeva, Yevgeni Tsyganov en Mariya Sokova

Alisa bezit al sinds haar jeugd een bijzondere gave: als ze iets heel hard wenst, zal de wens ook uitkomen. Maar niet alles lukt even goed: ze wilde bijvoorbeeld graag danseres worden, maar haar moeder stuurde haar naar een koor. Als ze opgroeit, veroorzaakt ze een wervelwind aan gebeurtenissen voor haar omgeving en reist naar Moskou, waar ze niet alleen de liefde ontdekt, maar ook haar eigen identiteit vorm begint te krijgen.

Lilja 4ever meets Amelie

Klinkt interessant. Waar zag je hem?

berlinale

Nog niets bekend over een eventuele Nederlandse releasedatum? *kuch* wolfmanrene *kuch*

avatar van FRANKY PANKY
Heb hem gezien op het Leidse Filmfestival. Hele mooie film. Niet echt orgineel, maar het deed me wel wat. Ik geef hem een 3,5

avatar van Black Math
Omdat ik vandaag eens geen zin had in een Jappenfilm maar eens een Russische. En ik moet zeggen best een grappig filmpje, alleen wat onevenwichtig, want het zwalkt een beetje tussen komedie en drama. Dat is een moeilijke combinatie, maar niet onmogelijk. Inderdaad, de film doet ergens denken aan Amélie, maar dan minder onschuldig.

De beelden zijn redelijk. Heel af en toe was het visueel echt leuk, bijvoorbeeld bij de introductie van Moskou. Ik hou altijd wel van dat soort snelle shots. De dromen waren aardig, maar nooit zo surreëel als in sommige Kitano films.

Uiteindelijk begon ik me toch een beetje te vervelen, het had zeker een stuk korter gemogen..

avatar van wibro
Kan dit moeilijk een drama noemen. Gewoon een filmpje over een jongedame dat graag ballerina wil worden, maar daarentegen in allerlei komische situaties belandde. Grappig de beelden van Alisa lopend door Moskou in doldwaze reclame outfit. Tja, je moet er maar zin in hebben. Op het einde werd ze helaas geschept door een auto, lag dood op de weg en voorts hoorde je de voice over; "dit gebeurt vaak in een megapolis, heel normaal, in Moskou sterven per jaar 2000 mensen in het verkeer. Gewoon het lot". Met de dood werd dus eigenlijk gewoon een loopje genomen. Volgens Alisa leven we meer dan een keer, wat zoal betekent. in het huidige leven pech, in het volgende leven misschien meer geluk. Tja, het lot bepaalt. Als je dit gelooft kan het leven eigenlijk nooit een drama zijn maar bekijk je de wereld met een stoïcijnse blik.