Il Cavaliere Misterioso (1948)

Alternatieve titels: The Mysterious Cavalier | The Mysterious Rider | De Geheimzinnige Ridder

Italië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Riccardo Freda
met Vittorio Gassman, María Mercader en Yvonne Sanson

De Doge van Venetië is door intriges van Catharina van Rusland gecompromitteerd en wordt ter dood veroordeeld. Zijn broer - Giacomo Casanova - komt te hulp en weet hem van de keizerin te redden.

Nog geen stemmen voor deze swashbuckler van Freda met een piepjonge Gassman als niemand minder dan Casanova ? Scenarist Monicelli liet zich blijkbaar eerder inspireren door the purloined letter van Poe dan door de memoires van de chevalier de Seingalt, gertuige het gegeven van de hooggeplaatste dame/dogevrouw en een brief die verwisseld moet worden om haar te redden van de ondergang.
Waaruit volgt dat bovenstaande synopsis kant noch wal raakt: het is idd. de broer van de held die in het nauw zit omdat hij zou weten waar de brief is, maar een Doge is hij verre van en de brave stakker heeft het zwaar te verduren in de folterkelders van Venetië, waar alleen Giacomo hem uit kan bevrijden door die brief desnoods in Sint-Petersburg te halen.
Freda toont zich hier reeds een meester van donkere, flamboyante gothische fotografie en vormgeving, getuige vooral de tortuurscènes in het begin en de sequentie bij de vrijmetselaars in Wenen.
De actiescènes, zeker de finale achtervolging in de sneeuw, waren voor die tijd uitstekend- met echte knollen nog wel, de dierenbescherming zal niet tevreden zijn geweest over hun werkomstandigheden.
In de cast ontmoeten wij ook wederom Canale als Russische gravin in travestie en zelfs- oh la la- nachtgewaad, en de immer weelderige Sanson als tsarina Catharina de Grote.
Goede score van Cicognini.

avatar van beavis
damn, klinkt érg goed, maar alweer nergens met subtitles te vinden... vandaar steeds zo weinig stemmers ook natuurlijk...
komt er ook nog een pippo review voor La Corona di Ferro (1941) aan?

Nope. Het seizoen zit er alweer bijna op...tijd voor dolce far niente.

Een piepjonge Vittoria Gassman als Giacomo Casanova went zijn charmante overredingskracht aan om het gebeuren in deze avontuurlijke film naar zijn hand te zetten en zijn broer (en niet de doge) uit de kerkers te verlossen.
Enkele voor zijn tijd knap gefilmde scénes maar met een toch storend element dat er met tijd geen rekening wordt gehouden (een reis van Venetië naar Sint-Petersburg is te paard in een wip afgelapt), ook opvalt door de weelderige costumering en decors.
Ook op het acteerwerk geen kritiek, maar eigenlijk kon het verhaal op zich en eigenlijk ook de stijl van Freda me niet echt bekoren.