• 8.253.840 stemmen

You Yuan Jing Meng (2001)

Drama | 120 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Peony Pavillion / 遊園驚夢

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Yonfan

Met onder meer: Joey Wong, Rie Miyazawa en Daniel Wu

IMDb beoordeling: 6,6 (285)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot You Yuan Jing Meng

Jade en Lan ontmoeten elkaar toevallig. Jade's huwelijk heeft het niet gemakkelijk en ze wordt door meerdere aanbidders onder druk gezet. Lan gaat door het leven als geëmancipeerde vrouw, maar ziet haar toekomst in rook opgaan als ze toch voor Shing valt. Al snel blijkt dat Jade en Lan enkel elkaar kunnen vertrouwen.

image

Rong Lan

Xing Zhi Gang

Dance Tutor

Onderhond

Een regisseur die niet echt veel bekendheid geniet hier (understatement) maar wat mij betreft compleet onterecht.

Beetje apart toch ook, want Peony Pavilion is geen "kleine" film. Gebaseerd op een enorm populair Chinees drama, stevig budget en een paar erg bekende namen.

Dat is er dan ook aan te zien, want de film is een explosie van kleuren, erg knap en weelderig in beeld gebracht. Visueel is dit echt een pareltje, doet een beetje denken aan Kar Wai's In The Mood en 2046, alleen dan wat minder duister.

Verder wel veel klassiek Chinese gezangen, misschien dat dit de film belemmerd heeft om een grotere release te krijgen. Valt meestal niet goed, maar vond het hier erg passend en vaak ook mooi.

Verhaaltje is redelijk typisch. Tragische gebeurtenissen en romantische perikelen wisselen elkaar af. Wang En Miyazawa zetten hun rol erg mooi neer, ook de bijrol van Daniel Wu is de moeite.

Gewoon een erg stijlvolle en sfeervolle film. Kantje kitsch af en toe maar Yonfan blijft mooi aan de juiste kant van de lijn. Had hier niet zoveel van verwacht maar viel me uiteindelijk erg goed mee.

Mooie 4.0*