Det Forbudte Landshold (2003)

Alternatieve titel: The Forbidden Team

1 stem

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Rasmus Dinesen en Arnold Krøjgaard
met Jens Espensen, Dalai Lama en Michael Nybrandt

Een humoristische documentaire over cultuurverschillen, dromen die uitkomen en een voetbalwedstrijd zoals Boeddha hem gespeeld zou hebben. Een groep enthousiaste Denen en Tibetanen heeft een gemeenschappelijke droom: een nationaal voetbalteam vormen, samengesteld uit verbannen Tibetanen. De wedstrijd tussen Tibet en Groenland, die grote tegenwerking ondervond van de FIFA en de Chinese regering, zou de allereerste door Tibet gespeelde internationale voetbalwedstrijd zijn. De wedstrijd hangt aan een zijden draadje wanneer maar acht Tibetaanse spelers erin slagen naar Denemarken af te reizen. De coach heeft nog maar een paar dagen om de ontbrekende Tibetaanse voetballers te vinden.

avatar van Mug
Mug
Een maandje geleden waren ze in Nederland, het nationale elftal van Tibet. Voor een wedstrijdje tegen amateurclub MVV '27 in Maasland. Grotere clubs waren blijkbaar angstig voor Chinese represailles of voetbalrellen? Of, voetbal en politiek, dat gaat niet samen...

In het kader van deze happening en de hernieuwde globale aandacht voor Tibet vs Olympische Spelen in China tourde de documentaire 'The Forbidden Team' door de Nederlandse zalen onder de noemer Movies That Matter.

In de documentaire komen de problematieken aan bod. China die druk uitoefent op Denemarken en zelfs 'de Groenlandse export richting China wil beeindigen'. Maar ook de staatsloze idenditeit van de Tibetanen, paspoort- en visa-problemen. En natuurlijk faciliteiten. Oefenveld is een openbaar modderig plein die tevens een weg is. We weten allemaal wel dat koeien heilige dieren zijn in India, dus genoeg obstakels. Het team laat zich niet uit het veld slaan.

Voetbal, dit keer niet in het teken van sponsoren en het verdienen van een dikke Mercedes als je een goal maakt. Wel in het teken van sport en een onbedoeld politieke lading die niet te omzeilen valt.