Manchester United: Beyond the Promised Land (2000)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Bob Potter
met David Beckham, Alex Ferguson en Ryan Giggs
Uitgebreide statistieken van Manchester United vindt je op FootballCritic.com

'Manchester United Beyond the Promised Land' laat zien hoe het er achter de schermen van een van 's werelds grootste sportbedrijven aan toegaat en het effect dat dit sportfenomeen heeft op de levens van medewerkers en fans. Rond voetbalwedstrijden doen zich Beatles-achtige taferelen voor, waarbij vele uitzinnige fans hun voetbalhelden toejuichen en contact met hen proberen te leggen. Maar ook fans van andere clubs komen aan het woord. Ondertussen timmert het team zelf onder leiding van het management hard aan de weg. De camera slaat hen hierin nietsverhullend gade, in de kleedkamer, in de bestuurskamer, op de golfbaan en op reis.

avatar van Jordy
(discussies over of dit op de site mag mogen in het forum)

avatar van Purmerend
Een standaard documentaire die alleen voor de die hard voetbalfans te pruimen is.

Met de good old Jaap Stam, waarvan een bestuurslid een liedje van hem als ringtone heeft. Ik blijf het ongelofelijk vinden dat ze hem door een boek eruit hebben getrapt. Terwijl hij erugggg geliefd was in Engeland. Maar ja er is er 1 de baas Fergie.

avatar van Lovelyboy
Een niet bijster geweldige sportdocu die de gemiddelde voetbalfan of volger niets nieuws zal brengen. Echter voor een United supporter of volger, zoals ik, is het toch een aangenaam feest der herkenning.

De docu begint op voortreffelijk wijze met de memorabele avond in Camp Nou '99. Wat een ontknoping, wat een strijd, wat een buzz! Kan me die avond nog herinneren en meende bij de 2-1 nog in de herhaling te zitten van de 1-1. De ommekeer ging zo snel en plotseling dat ik totaal niet door had dat er alweer gescoord was. Het was een indruk van een roemruchte en kleurrijke club die nooit weer anders geworden is, slechts sterker, zelfs ondanks de slechte periode van de afgelopen jaren. Grappig is de dragqueen en de preekzieke kroegeigenaar. Vooral de laatste bewijst maar weer dat supporter zijn de belijdenis van een soort geloof is.

Leuk is het tijdsbeeld met the class of '92 en de dominatie van die ploeg destijds. Herkenbare gezichten als Stam, Keane, Sheringham en Solskjaer, tegenover spelers die minder bekend zijn als Van Der Gouw, Blomqvist, Henning Berg, Ronny Johnson en David May. Herkenbaar is tevens het praat over het goede team dat Leeds United destijds had onder leiding van David O'Leary, de strijd tussen Becks en Fergie over verschillende privésituaties, de typerende reactie van Roy Keane op een verloren spelletje en de zoektocht van enkele seizoenen naar een nieuwe doelman die wel voldeed. Een probleem dat pas met de komst van Vd Sar echt goed werd opgelost.

Manchester United: Beyond the promised land toont niets nieuws en laat vrij globaal een aantal business meetings zien, de aankondiging van Vodafone als sponsor, de uitleg over de ontwikkeling van een nieuw shirt en een aantal kleedkamer momenten. Onthullend of spannend wordt het nooit, mede omdat United in een goede fase zit en op dat moment een manager heeft die toch alles binnen houdt. Qua inhoud en toon een heel verschil met bijvoorbeeld Daar hoorden zij engelen zingen over het rampseizoen van Ajax rond het 100-jarig bestaan. Desalniettemin zal deze docu er best gemakkelijk inglijden bij een United fan met een hang naar nostalgie.