Thunderbird 6 (1968)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Familie

geregisseerd door David Lane
met de stemmen van Shane Rimmer, Peter Dyneley en David Graham

Wanneer de revolutionaire 'Skyship One' tijdens zijn eerste wereldreis gekaapt wordt, is het de taak aan International Rescue, dat onder leiding staat van Jeff Tracy, om de passagiers (waaronder de Britse Lady Penelope) in veiligheid te brengen en de kapers te ontmaskeren..

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gekeken, na het opnieuw kijken van de serie en de vorige film. Deze Thunderbird 6 is gelukkig een stuk boeiender en meer in de geest van de serie dan Thunderbirds Are GO (1966) die erg sci-fi en onrealistisch was, zelfs voor een Thunderbirds film.

Thunderbird 6 doet ook niet veel nieuwe dingen brengen, maar legt de focus wel op de echte hoofdrolspelers. Wel vergeet ook deze film dat men graag de reddingen van International Rescue wil zien. Ook nu dienen we tot de laatste 20 minuten te wachten voordat ze echt in actie komen. Gelukkig komen Penelope en Parker wel veelvuldig aan bod, toch 2 van de leukste personages uit de serie. Het einde met het vliegtuigje duurde me wel te lang moet ik trouwens bekennen.

Wat ik trouwens jammer vind bij de 2 films is dat er erg weinig van de traditionele serie-elementen worden gebruikt. Waar is de intro van de serie? De lancerings-momenten als ze naar hun Thunderbirds vertrekken en de bekende tunes? Dat kom allemaal wel vrij beperkt tot niet terug.

Geinige film, maar de serie steekt er ruim bovenuit.

3,5* (was 3*)