Kyôfu Joshikôkô: Bôkô Rinchi Kyôshitsu (1973)

Alternatieve titel: Terrifying Girls' High School: Lynch Law Classroom

Japan
Actie

geregisseerd door Noribumi Suzuki
met Miki Sugimoto, Reiko Ike en Seiko Saburi

Wanneer een vriendin van de drie nieuwe studenten op een strenge meisjesschool zelfmoord pleegt willen ze uitzoeken of het wel echt zelfmoord was. Maar wanneer ze het bijna hebben uitgedokterd worden ze tegengehouden door de administratie. Maar laten de drie vriendinnen het hier wel bij?

Goto
Mijn eerste kennismaking met pinky-violence is niet meteen geslaagd.

Visueel stelt het niks voor, maar dat wist ik al toen ik de film ging kijken. De soundtrack is ook niet m'n smaak al is het best lollig. Verhaal en acteerprestaties zijn verder matig maar ook dat was te verwachten. Waar ik eigenlijk over struikel is dat ik het allemaal gewoon niet zo boeiend vind. De seksscenes en gewelduitbarstingen zijn 35 jaar na dato maar tam.

Ook verdere gebeurtenissen zijn nou niet meteen schokkend. Daarbij kent de film ook heel wat saaie momenten. Echt vervelend werd het nergens maar echt entertainment kan ik het ook niet noemen. Misschien dat het genre gewoon m'n ding niet is. Ik zal nog wel eens wat proberen en anders ga ik maar eens achter de films van Chiba aan.

lambf
Nee, ook vind de film op niet geslaagd. Visueel vind ik het eigenlijk nog wel aardig, mooie rauwe en grijze pallet aan kleuren. De acteerprestaties waren bij vlagen waardeloos. Vooral dat vechten is een drama waar iedereen maar een beetje aan elkaar zit, maar ook het andere acteerwerk was slecht, vooral van de leraren / bazen. En de seksscènes tam? het enige wat je te zien krijgt is een paar blote tieten, onderbroekjes en een paar weinig verhullende gezichten. Maar het grootste sof zijn misschien wel de martelscènes, ik hopen op een paar pijnlijke scènes, maar nee hoor, wat een sof

Ramon K
Maar wat dachten jullie dan? Dat je een film ging zien vol met expliciet grafisch geweld en sexscenes met penetratie? Het is toch het anarchisme, het tijdsbeeld, de rebellie, het modebeeld en het comicgehalte dat deze stroming zijn charmes geeft? Natuurlijk staan ook geweld en sex centraal (Pinky Violence), maar je had toch niet verwacht dat ze dingen toonden die je nu wel kan tonen?

Ik snap de kritiek wel, maar dan plaats je het eigenlijk wel geheel buiten het tijdsbeeld. Blaxploitation uit de jaren 70 kijk je toch ook niet meer om eventuele shockvalue?

djelle
Tijdsbeeld?

Alsof jaren 70 films niet expliciet gewelddadig of pornografisch kunnen zijn (denk bv aan de Ilsa reeks of They Call Her One Eye).

Ramon K
Tuurlijk, maar dan moet je niet binnen het sukeban genre (vrouwenbendes/Japan) gaan zoeken want daar heeft sex en geweld geen shockvalue. Dan kun je beter aan Zero Woman of zo gaan beginnen. En dan zie je qua sex nog steeds niets expliciet, simpelweg omdat je in Japan geen schaamdelen mag tonen.

djelle
Oei, en ik die dacht dat die Aziatische films altijd nog net dat stukje verder gingen (zal eerder qua geweld zijn dan, want pakweg Yakuza's Law is wel behoorlijk grof).

avatar van jeroentjuhhhhh
Geweldig!

Ook Suzuki raakt de juiste snaren met dit geweldige staaltje exploitation. Deze met sex en violence overgoten school vol delinquenten maakt weer een mooie pot vol met ingrediënten waar ik naar op zoek ben. Zeker niet shocking, maar op de juiste momenten toch wat hard.

Sterke rollen voor zowel Miki Sugimoto als Reiko Ike, die ik binnenkort weer zij aan zij tegen zal komen in Suzuki's Sukeban Gerira (1972) Leuk! Het einde blaast zichzelf lekker op, en maakt het prettig geschoten en enorm fijn-klinkende geheel helemaal af.

Tony's Cinema Trash: Terrifying Girls' High School: Lynch Law Classroom (1973) - tonypulp.blogspot.com

avatar van FillumGek
Vermakelijk, maar helaas zeker niet beter dan Suzuki's Sex and Fury uit hetzelfde jaar. Best sfeervol, maar het hele schoolverhaaltje is nogal kinderachtig en niet geslaagd. De uitwerking althans. Vooral het gedrag onderling leek meer op kleutergedrag dan dat het gangstermeisjes waren. Die plasscene in de klas bijvoorbeeld, yeah right.

Acteerwerk is naar behoren. Niet hoogstaand, maar past in het oubollige karakter. De martelscenes waren niet schokkend, maar an sich wel hard. Jammer dat het geweld ondermaats is, dat kon veel beter. De klapjes die de meiden elkaar gaven waren alles behalve stevig, maar lekker rollebollen met elkaar en tepelworstelen is ook niet verkeerd.

Speelduur was wat mij betreft uiteindelijk iets te lang, want na een uurtje had ik het wel gezien. Toch weerhoud het me zeker niet om in de toekomst nog meer Pinky Violence te kijken. Daarvoor was het allemaal vermakelijk zat.

Suzuki N. was tot nu toe een constante factor in Pinky Violence. Om één of andere reden hadden zijn films in vergelijkingen met andere in het genre iets extra's. Deze film is helaas een beetje een rommeltje en daarmee verrrweg de minste.

Af en toe laat hij zien wat hij anders doet. Zo is er nog relatief in het begin een douchescène die tamelijk beeldend is en goed gemaakt. Hij gaat verder dan de meesten en weet écht iets over te brengen. Maar de film zit te vol met flauwigheid (het genre had ene nieuwe impuls nodig??) en wat showy Fukasaku-achtige yakuza toestanden. Zoals gezegd wordt het hierdoor rommelig en als geheel is het weinig memorabel in vergelijking met Sukeban of School of the Holy Beast.

ipman-99
"Terrifying Girls' High School: Lynch Law Classroom." ... " !!!

Fantastische Aziatische Exploitation (Heropfrissing) !!! Opnieuw is dit een eerlijke exploitation
met een geweldig sfeertje doorheen de film !
De violence, het martelen en de sex van een bende delinquenten
komen ruimschoots aanbod !
Heerlijke cast met ondermeer Miki Sugimoto, Reiko Ike en Seiko Saburi !
Ik ben een fan van Reiko Ike !
Heerlijke Pinky - Violence / Revenge exploitation die bij momenten lekker bruut
uit de hoek weet te komen !

ipman-99
P.S = Dit is het 2-de deel (Regiocode 1) uit de 4 delige franchise !