Cecilie (2007)

Denemarken
Horror / Thriller

geregisseerd door Hans Fabian Wullenweber
met Sonja Richter, Anders W. Berthelsen en Claus Riis Østergaard

Cecilie is een jonge getrouwde vrouw, die na een lange onderbreking opnieuw haar baan van lerares wil opnemen. Alles lijkt goed te gaan, maar dan begint zij vreemde nachtmerries en visioenen te krijgen die haar baan en haar huwelijk zwaar belasten. Gedreven om de betekenis achter haar visioenen te begrijpen, roept zij de hulp in van een psychiater. Cecilie moet nu de aanwijzingen van een jaren geleden gebeurde moord onthullen, in de hoop dat de geschiedenis zich niet herhaalt.

avatar van Mac Hammer Fan
Al vijf nominaties voor het Robert Festival 2008 en de film is nog maar pas uit.
Officiële site:

avatar van schaper
Hem gekeken en vond het een goede spannende film. Goed geacteert en mooi gefilmd. De deense taal valt helemaal niet op later in de film. Vond het reincarnatiegedeelte de film wat naar beneden halen, kwam wat ongeloofwaardig over. Hadden ze in mijn beleving iets anders kunnen oplossen. 4.5 ster

Ging wel niet een film die lang bijblijft , vond het einde ook een beetje afgeraffeld , hadden ze toch wel iets mooiers van kunnen maken dan vond ik stirr of echoes in dit genre veel en veel beter, daar liepen de verhaallijnen ook beter in elkaar over wat ik hier erg miste. toch nog 3* van mij

avatar van flyer
Geen topper maar best het kijken waard. Moet wel zeggen dat ik een aantal dingen vrij snel door had waardoor je toch met minder spanning naar de film zit te kijken.
Toch 3.5* omdat deze ten opzichte van enkele Amerikaanse films beter is.

goed goed ik ga ff downloaden ff kijken
thanxx allemaal

avatar van mishad
Verwacht van 'Cecilie' geen spectaculaire ontwikkelingen of vernieuwingen, de film blijft namelijk netjes binnen de lijntjes van het ' supernatural thriller' genre en is verre van origineel. Toch biedt 'Cecilie' iets meer dan de doorsnee genregenoot door een prima sfeer, goed camera werk en een prachtige hoofdrolspeelster.

avatar van jstinissen
veel te langdradig

avatar van AmazingPP
Goed geschoten, goed gemaakte horror/thriller van Deense bodem. Dat zie je toch ook niet vaak. De hoofdrolspeelster (die wel iets weg heeft van Wendy van Dijk) zet haar rol geloofwaardig neer en het mysterie wordt stukje voor stukje duidelijk. Ik heb er ademloos naar zitten kijken. 4 *

Raffael77
Idd een prachtfilm. Ik heb mij niet verveeld met deze film.
Heb het helaas wel met ondertittels moeten doen want kan geen deens.

BlueSword
hoorde dat deze film erg eng was en veel zou schrikken maar vond het meevallen, het was wel leuk om te kijken maar zovaak eerder gezien! vond het wel een creepy sfeertje hebben en goeie acteerprestaties van de hoofdrol speelster, verhaal sprak me wel aan en eerste helft was aardig goed maar vond het later wel tegenvallen, het einde was echt afgeraffeld en dom!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Herhalingsoefening in het Deens.

Dat hoeft niet heel erg te zijn, ware het niet dat de makers weinig cliché's schuwen.

Richter is best aardig, maar verzuipt tevens een beetje in het uit de bocht vliegende verhaaltje. Hier had namelijk veel meer in gezeten. Genoeg sfeer en suspense althans. Het einde is uiterst flauw en veel te Hollywood, hetgeen de film niet ten goede komt.

Redelijk.

avatar van Catharsis
mooi geschoten, goeie sfeer, uiteindelijk toch een beetje te cliché verhaal...

Wel eens met wat men hierboven zegt.

Het verhaal is zo'n énorm cliché dat de film echt op sfeer alleen moet steunen. Vraag me soms toch wel af wat bepaalde script-schrijvers bezielt om steeds weer dezelfde verhaaltjes uit te schrijven. Hier zit echt niks maar dan ook niks origineels in.

Gelukkig valt het sfeertje nog wel mee. De setting is sfeervol, af en toe wat mooie shots en de film is verder ook aardig opgebouwd. Begin wel te merken dat ik die niemand gelooft hem/haar stukken steeds vervelender begin te vinden in dit soort films, dit sleept hier dan ook iets te lang aan naar mijn zin.

We hebben het allemaal al 100 keer gezien, maar het barre sfeertje zorgt ervoor dat het toch nog goed te behappen valt. Wie dit soort films enkel voor het boeiende verhaal kijkt kan best zo ver mogelijk uit de buurt blijven, maar qua sfeer is het best oké.

avatar van MatthijsGr00t
Cecilie, een film zoals we ze vaker zien, een film met verschillende clichés maar ook een film die mij enorm wist te boeien. Oké het verhaal en het verloop is voorspelbaar en hebben we al talloze keren gezien maar Wullenweber heeft met Cecilie dit wel op een sterke manier neergezet. De sfeer, grauwheid en mysterie, is sterk en is voornamelijk in het eerste gedeelte van de film erg sterk aanwezig. Visueel zag het er ook op momenten aardig uit. Kortom; een film die je niet moet gaan zien voor iets vernieuwends maar als je van dit soort films houdt is dit toch wel een kleine aanrader, 4.0*!

Gewoon goed genoeg voor drie sterren, niets meer en niets minder.

avatar van Spetie
Een aardige film, die het vooral weet te redden dankzij een sterke sfeer.

Want origineel is het verhaal zeker niet te noemen. Het doet erg aan Stir of Echoes denken. Maar goed, desondanks is het allemaal goed door te komen. De setting is erg fijn, al hebben films die zich grotendeels in de sneeuw afspelen sowieso een streepje bij mij voor.

Het camerawerk is verzorgd en netjes en het acteerwerk is in orde. Verder komen de personages allemaal geloofwaardig over en ook fijn dat er eens een keertje geen vervelende agent of psycholoog in een horror te bespeuren valt.

De uiteindelijke ontknoping is niet bepaald verrassend en het had hier en daar wat minder braaf mogen zijn, maar verder doet Cecilie ook vrij weinig fout, en dat is hier misschien nog wel het grootste pluspunt van allemaal.

avatar van knusse stoel
Nee, origineel is de film niet geheel maar hij maakt wel een goede indruk en is echt wel goed te noemen voor het genre "horror". Nu moet ik eerlijk erbij vermelden dat de eerste 40 minuten aan mij zijn voorbij gegaan na een lange vermoeiende dag maar vanaf dat moment was ik er dan ook geheel bij en klaar wakker. Voor de liefhebber van het genre durf ik gerust te zeggen; ga deze film vooral bekijken want ondanks het gebrek aan origineel is het een film die wel indruk maakt en ook bij vlagen goed eng is.