Remontons les Champs-Élysées (1938)

Alternatieve titel: Champs-Elysses

1 stem

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Bibal en Sacha Guitry
met Lucien Baroux, Jacqueline Delubac en Sacha Guitry

Een professor beweert dat zijn overgrootvader de zoon was van Louis XV en de mooie onbekende Véridique. Hij vertelt aan zijn leerlingen in flarden het historisch verhaal van de Champs-Élysées, dat zich afspeelt van 1697 tot 1938. Hij doorloopt het koningschap van Louis XV, de Franse Revolutie, de tijd van Napoleon en de overgang naar de Republiek.

Een schoolmeester beweert etc. Historische fantasy die voortborduurt op LPDLC en vooruitloopt op SPNEC en SVNEC dus.
Guitry is uiteraard bijna continu aan het woord en in beeld ,waarbij hij zelf in alle bescheidenheid tig rollen voor zijn rekening neemt, waaronder die van Louis XV en Napoleon III.
Soms boring, soms geestig maar absoluut niet te doen voor mensen zonder enige historische kennis, want Guitry gaat er zonder meer van uit dat u deze op uw duimpje kent.
Het geheel besluit dan met een obligaat: VIVE LA FRANCE ! ( Guitry was een reactionaire chauvinist)
Mevr Delubac-Guitry figureert vrij prominent op de poster, maar heeft slechts een onbeduidend rolletje.
Of waren ze toen nog niet getrouwd?