• 10.525 nieuwsartikelen

Genre: Drama

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: Gerardo Olivares

Met onder meer: Adoum Moussa, Aminata Kanta en Mahamadou Alzouma

IMDb beoordeling: 6,8 (372)

Gesproken taal: Arabisch en Spaans

Plot 14 Kilómetros

Politici en sociologen zijn het erover eens dat de immigratie het grootste probleem wordt voor het Westen in de 21ste eeuw. De 14 kilometer lange Straat van Gibraltar is de afstand dat het Afrikaanse continent scheidt van Europa. En in Afrika zijn er miljoenen mensen die naar het noorden willen. Hun armoede en hongersnood heeft geen begrip voor de grenzen, barricades en slagbomen. Via de ervaringen van enkele Afrikanen, die een lange en gevaarlijke reis naar Europa ondernemen, en daarvoor Maili, Nigeria, Algerije en Marokko doorkruisen, werpt deze film een licht op de schaduwzijde van de immigratie.

avatar van TANTE CORRIE

TANTE CORRIE

Prachtige beelden. Het verhaal is goed maar niet speciaal. Het acteerwerk leek in het begin heel slap maar werd daarna ook goed. Echt een hele mooi gefilmde film. Zou hem zo nog een keer willen zien!

avatar van Mac Hammer Fan

2) Valladolid International Film Festival

Beste Regie, Beste Muziek en Golden Spike

avatar van azertykat

azertykat

Oppervlakkige propaganda van een westerse kijk dat het bij ons zo veel beter is.

Mensen op zoek naar vooral het materialisme in onze contreien en daar hun leven voor veil hebben.

Prachtige beelden maar inhoudelijk leeg.

Jammer...

avatar van henkula

henkula

azertykat schreef:

Oppervlakkige propaganda .

ik heb geen propaganda gezien in deze film, juist het tegenovergestelde, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien. nee, alle gekheid op een stokje, mooie film, mooie beelden, maar die grensposten midden in de woestijn? ik zou daar 14 km voor om lopen.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Prima film, propaganda?..........niets van gezien, klopt de grensposten waarom niet erom heen, mooie beelden en goed verhaal:3,5

avatar van jikamajoja

jikamajoja

Elk jaar wagen tienduizenden wanhopige Afrikanen de levensgevaarlijke oversteek naar Europa, in hun ogen het 'beloofde land'. Slechts veertien kilometers scheiden het Marokkaanse Tanger en het Spaanse Tarifa van elkaar, maar de mensen die de sprong wagen hebben vaak al een ellenlange en uitputtende reis achter de rug.

Wat direct opvalt aan '14 Kilómetros' is de oogverblindend mooie fotografie van regisseur Olivares en Alberto Moro. De barre tocht door de Ténéréwoestijn, een uitloper van de Sahara, is indrukwekkend geschoten. Wie denkt dat woestijnlandschappen saai een eentonig zijn, moet deze film maar eens goed bekijken! De prachtige beelden vormen een opmerkelijk contrast met het onderwerp van de film. Olivares heeft aan de ene kant een lyrisch affiche gemaakt waarin hij de schoonheid van het Afrikaanse landschap onderstreept, maar toont aan de andere kant de erbarmelijke en inhumane omstandigheden die de Afrikanen moeten ondergaan om hun droom te kunnen verwezenlijken. De mensen die Violet, Buba en Mukela onderweg tegenkomen worden vrij zwart-wit afgeschilderd: de meesten van hen zijn sadistisch, onbetrouwbaar en egocentrisch. Een uitzondering wordt gemaakt voor een nomadenstam die zich ophoudt in de Ténéréwoestijn. De scènes waarin zij zich ontfermen over onze helden zijn hartverwarmend !

Als speelfilm schiet dit drama her en der tekort, maar '14 Kilómetros' biedt de kijker anderhalf uur lang zeker een fascinerende en bij vlagen erg spannende kijkervaring.

Aangrijpend, wonderschoon maar met een wrange nasmaak.

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Een indrukwekkende film die grotendeels het verhaal vertelt over 2 broers en 1 dame.

De broers Buba en Mukela willen de armoede in Afrika achter zich laten, en beginnen aan een lange reis richting Europa.

Buba is een talentvolle voetballer, en de kans van slagen in Europa lijkt daarom groot.

Of de reis ook zo succesvol verloopt, is nog maar de vraag.

De film heeft z'n succes vooral te danken aan de prachtige beelden.

Bijna alles is zéér realïstisch gefilmd.

De zoektocht naar het geluk blijkt een weg zonder einde te bevatten.

3,5 *

avatar van Johnny Sack

Johnny Sack

Crap!

avatar van Rod vliss

Rod vliss

Dit is een erg realistische film, die de zaak eens van een andere kant bekijkt en de barre tocht laat zien die deze Afrikaanse vluchtelingen afleggen en laat is wat anders zien dan vervelende immigraten die Europa moet bergen, daarnaast prachtige landschapsbeelden van bijvoorbeeld een boot op de nigerrivier.

avatar van 93.9

93.9

Goede film met sympathieke hoofdrollen. Film geeft nogmaals stof tot nadenken. Broodnodig want deze problematiek lijkt als een 'gegeven' te worden beschouwd de laatste tijd.

avatar van Movsin

Movsin

Documentairemaker Olivares licht aan de hand van een schrijnend verhaal, uit vele duizenden gegrepen, het drama toe van de vluchtelingen uit Afrika, die blijven geloven in een betere toekomst in Europa, maar in feite niet alleen financieel worden bestolen maar in hun tocht, als ze hem overleven, onmenselijk leed en vernederingen meemaken.

Film is goed opgebouwd en kan de kijker onmogelijk onverschillig laten.

Zijn er heel wat mooie beelden van de woestijn, het zijn die van de ellendig armoedige tocht (de overladen truck of bus met de bagage langs alle kanten grandioos uitpuilend) die toch meest doordringen.

De film werd gemaakt in 2007. Zeven jaar later is er absoluut geen verandering in de toestand en duurt het drama voort.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Mooie schitterende beelden en kleuren. Verder toch vooral een oppervlakkige film.