Story of a Beautiful Country (2004)

1 stem

Zuid-Afrika / Canada
Documentaire / Roadmovie

geregisseerd door Khalo Matabane

'Om je land te begrijpen moet je een reis maken', zegt een Zuid-Afrikaans gezegde. Tien jaar na het afschaffen van de apartheid rijdt filmmaker Khalo Matabane van zijn geboortedorp in het noorden naar Kaapstad in het zuiden. De documentaire is een afgewogen roadmovie die in soms intieme, soms schijnbaar triviale gesprekken met voorbijgangers de ambivalente houding van veel Zuid-Afrikanen tegenover hun land laat zien. Het is een prachtig land, daar is iedereen het wel over eens. Maar de herinneringen aan apartheid zijn er nog en gelijkheid is voor veel mensen nog steeds niet meer dan een slogan.