The Brooklyn Connection (2005)

Alternatieve titel: De Brooklyn Connectie

1 stem

Verenigde Staten / Nederland
Documentaire

geregisseerd door Klaartje Quirijns
met Florin Krasniqi, Danusha Krasniqi en Xhevdet Krasniqi

De Kosovaar Florin Kraniqi woont in Brooklyn, NY, waar hij een dakbedekkersbedrijf leidt. Deze 'doorsnee' immigrant leidt een dubbelleven: vanuit Amerika is hij een stuwende kracht achter het Kosovaars onafhankelijksstreven. Kraniqi steunde tijdens de oorlog (1997-99) de UCK, het Kosovo Bevrijdingsleger. Hij organiseerde de politieke lobby in Amerika, zamelde 30 miljoen dollar in en kocht er op grote schaal wapens van die via allerlei verschillende, overigens volstrekt legale wegen hun weg vonden naar Albanië. Van daaruit werden ze per paard of ezel de grens over gesmokkeld naar Kosovo. Voor Krasniqi is de strijd niet afgelopen sinds de NATO in 1999 ingreep: zolang Kosovo niet onafhankelijk is, gaat de strijd door. 'Als we onze onafhankelijkheid niet krijgen dan wordt het oorlog. We zijn in staat geweest de NATO in onze oorlog te betrekken, we zijn ook in staat om de Verenigde Naties eruit te gooien als dat moet', zegt Krasniqi. De film laat zien hoe Krasniqi zich voorbereidt op een volgende oorlog. Hij is actief via de politieke lobby, momenteel als onderdeel van de presidentsverkiezingen (de Kosovaren hebben vooraanstaande democraten als Wesley Clark en Holbrook aan hun zijde), maar ook blijven wapens hun weg vinden van Amerika naar Kosovo. Hoe hard het Witte Huis de "war on terror" ook voert, het kopen van wapens blijft in Amerika een stuk makkelijker dan waar ter wereld ook.

avatar van Mug
Mug
Niet verwonderlijk dat het Amerikaans-georienteerde imdb deze overwegend Nederlandse documentaire uit 2004 aanmerkt als een puur Amerikaanse produktie uit 2005. Omdat die toen op tv werd uitgezonden aldaar en een dvd-release kreeg, dankzij de Amerikaanse producers vanzelfsprekend.

Bowling for Columbine meets Balkan Beats?

De documentaire is o.a. hier on-line te bekijken. En een aardige website.

avatar van Quentin
Interessant maar ik twijfelde nog wel eens aan de verhalen van Krasniqi.