Korolevstvo Krivykh Zerkal (1963)

Alternatieve titels: The Kingdom of False Mirrors | Kingdom of Crooked Mirrors | Королевство кривых зеркал

Sovjet-Unie
Familie / Fantasy

geregisseerd door Aleksandr Rou
met Olga Yukina, Tatyana Yukina en Tatyana Barysheva

Een ongehoorzaam jong meisje komt terecht in een land vol valse reflecties en verdraaide waarheden. Olya wil niet luisteren naar haar grootmoeder en wanneer een oude toverspiegel haar een jong meisje, genaamd Yalo, laat zien, besluit ze met haar weg te lopen.

avatar van stephan73
Werkelijk briljante kinderfilm van één van de beste sprookjesfilmers uit Rusland. Erg surrealistisch en eigenlijk gewoon bizar!

avatar van stephan73
Dit was de eerste film van Aleksandr Rou die ik ooit zag. Sindsdien had ik hem niet meer gezien, terwijl ik hem wel op DVD heb.
Het werd dus hoogste tijd om deze klassieke Russische sprookjefilm maar weer eens te bekijken.

Kingdom of Crooked Mirrors is een fantasie- en kleur-rijk sprookje, over een nogal vervelend kind Olya. Als ze weer eens haar oma's raad negeert, komt ze via een spiegel in een alternatieve wereld terecht. Daar ontmoet ze haar evenbeeld Yalo (allebei worden ze gespeeld door de tweeling Olga en Tatyana Yukina).
Wanneer de twee meisjes erachter komen dat een jongen genaamd Dneirv (vriend achterstevoren) mishandeld wordt en in een toren wordt opgesloten, besluiten ze hem te redden. Hiervoor moeten ze een sleutel hebben, wat voor veel problemen zorgt.

Aleksandr Rou is voor mij de beste regisseur van sprookjesfilms en dit is zijn meesterwerk. Stukken toegankelijker dan zijn latere films, waar vaker bizarre elementen de overhand kregen.
Kingdom is wat dat betreft stukken subtieler, wat het verhaal alleen maar ten goede komt.
Dat er een overduidelijk aanwezige anti-Westerse houding (kapitalisme is slecht en zorgt voor een slecht leven voor kinderen) is, mag de pret niet drukken. Dit is gewoonweg een te gekke film!