Kid Rodelo (1966)

Verenigde Staten / Spanje
Western

geregisseerd door Richard Carlson
met Don Murray, Janet Leigh en Broderick Crawford

De verbitterde ex-gevangene Kid Rodelo gaat na zijn vrijlating op zoek naar het goud van een buit, die verborgen ligt in een klein stadje. Twee medegevangenen ontsnappen uit de gevangenis om hem uit te schakelen en zich het goud toe te eigenen. Een groep meedogenloze Indiaanse premiejagers zet de achtervolging in.

avatar van Brix
Teleurstellende Amerikaans-Spaanse productie.

De Spaanse locaties (niet Almeria deze keer) zijn prima, maar de cast bakt er niet veel van.
De Spaanse acteurs zijn lachwekkend slecht.
Vreselijk knullig nagesynchroniseerde dialogen, met dikke Spaanse accenten.

Crawford lijkt aanvankelijk bijna in slaap te vallen tijdens het acteren.
Zo matig heb ik hem nog nooit eerder gezien.
Later in de film trekt het iets bij, maar ook zijn eigen nasynchronisatie klinkt futloos.
Het is duidelijk hoorbaar dat de hele cast in een studio de teksten insprak achteraf.

Murray doet zijn best, maar Leigh heeft weinig in te brengen.
Ik ben een fan van haar, maar hier acteert ze toch zwak.
(hetgeen voor een deel natuurlijk ook aan de regisseur en het script te wijten is)
Gelukkig ziet ze er ook hier wel weer prachtig uit.

Er is wel actie genoeg, maar toch sleept het verhaal te vaak.
De te subtiele muziek is ook eerder slaapverwekkend dan opwindend.

Jammer, hiervan had ik aan hand van de filmstills die ik vooraf zag meer verwacht.
De (jarenlange) moeite die ik gedaan heb om deze film te pakken te krijgen loonde zich achteraf gezien niet echt.
Dat weet ik dan ook weer

Ik ben wel een beetje benieuwd naar het originele boek van Louis L'Amour.
Dat kan toch niet zo flauw zijn als de film?
Misschien maar eens aanschaffen.