Babaji, an Indian Love Story (2009)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Jiska Rickels
met Babaji Basant

Babaji Basant is een wonderdokter die mensen uit de wijde omtrek geneest van pijn en ziekte. Maar ook om andere redenen komen mensen van ver om hem te zien. Geheel tegen de hindoegebruiken in heeft hij zijn vrouw op zijn erf begraven. Zijn eigen graf ernaast is ook al klaar, en elke ochtend gaat hij naast zijn vrouw liggen, wachtend op de dood. Volgens de verhalen zou Babaji inmiddels al 107 jaar oud zijn. 'De dood loopt van hem weg,' zegt een dorpsbewoner, die vindt dat Babaji er steeds jonger uitziet.

neo (crew)
Noem de naam Jiska Rickels en de meeste liefhebbers zullen de connectie met 4 Elerments wel kunnen maken. Een prachtige, bijzonder documentaire... De opvolger is echter zo ongelooflijk oninteressant en saai document dat, ondanks de lengte, een eeuwigheid lijkt te duren. Een korte film van 10 minuten over deze Indiaanse sjamaan was beter geweest. Wel waren de muzikale momenten nog genietbaar.