It's a Date (1940)

Komedie / Muziek

geregisseerd door William A. Seiter
met Deanna Durbin, Kay Francis en Walter Pidgeon

Pamela Drake is de dochter van de veelgeprezen toneelactrice Georgia Drake. Zelf wil Pamela ook toneelsucces en ze doet een poging een rol te bemachtigen in een stuk over het leven van St. Bernadette, een rol die haar moeder eigenlijk al was beloofd... De rivaliteit tussen Pamela en haar moeder die ontstaat wordt nog heviger als ze beiden vallen voor de knappe John Arlen.

avatar van Dutchfan
Ik heb een tijdje geleden de film "Nancy goes to Rio" gezien met Jane Powell en Ann Sothern en dat is een remake van deze film.

Daardoor kende ik het verhaal al.

Alhoewel ik een lichte voorkeur heb voor de Powell-versie, vond ik deze film ook zeker de moeite waard.

Films met Deanna Durbin zijn altijd de moeite van het bekijken waard en het is niet gek dat ze vele jaren enorm populair was.

Naast Durbin zien we Kay Francis als haar moeder.
Francis was jarenlang een van de grote filmsterren en ook een van de best betaalde.

We zien ook Cecilia Loftus als de vriendelijke assistente van Kay Francis, "Sara Frankenstein".
De keurig-ogende actrice was eens een van de grote sterren van Broadway geweest, maar haar carriere eindigde toen ze drugsverslaafd raakte en werd gearresteerd met een dosis morfine in haar bezit.
Begin jaren 30 maakte ze al een aantal films, maar zonder veel succes.

In 1939 besloten filmbazen de aan lager wal geraakte actrice een contract aan te bieden en dit was haar vierde film.

Helaas overleed de actrice drie jaar na deze film aan de gevolgen van overmatig drank en drugsgebruik.

Dit was de tweede film van acteur Lewis Howard, die hier Freddy, het vriendje van Durbin speelt.
De eerste film van Howard was ook al een Deanna Durbin-film "First Love".

Dit was meteen het hoogtepunt van zijn carriere, die hierna niet meer van de grond kwam.

In 1951 pleegde de acteur op bizarre wijze zelfmoord, door bij een schiettent op de kermis zichzelf door het hoofd te schieten ten overstaan van de vele kermisgasten.
==============
"It's a Date" is een vermakelijke komedie met goede acteurs en mooie sets.