Syskonsalt (2000)

Zweden

geregisseerd door Linus Tunström
met Lina Englund, Daniel Larsson en Chatarina Larsson

Linus en Vanja zijn broer en zus en hebben hun leven lang al een hechte band met elkaar. Ze zijn vaak alleen samen thuis, want hun moeder Eva werkt 's nachts in een hotel. Langzamerhand beginnen ze zich te realiseren dat in hun eigen wereldje geen plaats is voor anderen. In het begin blijft het bij heimelijke liefde, maar wanneer gedachten uitgesproken worden, blijkt dat ze elkaars perfecte wederhelft zijn en gaat ook fysieke aantrekkingskracht een rol spelen.

Het is zeker een gedurfde film, gezien het incestthema. Een broer en een zus met weinig om handen en een moeder die gezien haar werk vaak weg is, ontwikkelen meer dan een broederlijke liefde voor elkaar. Eerst vechten ze daar tegen, tot het hen te machtig wordt en ze tenslotte de liefde bedrijven. Het eerste gedeelte van deze film, waarin je ziet hoe ze naar elkaar toegroeien en hoe ze zich uiteindelijk aan hun liefde overgeven, is zeker boeiend en tot op zekere hoogte aangrijpend. Het tweede gedeelte, waarin hun moeder achter de relatie komt, die ze overigens openlijk toegeven, is nogal weerbarstig en voor mij niet erg overtuigend. Al moet ik toegeven dat ik de film gezien heb zonder ondertiteling en zonder het Zweeds machtig te zijn. Dat bleek toch te hoog gegrepen.

Er wordt sterk geacteerd door Lina Englund, Daniel Larsson en Chatarina Larsson, die de broer en zus en de moeder gestalte geven. Daar de hele film zich afspeelt in twee sombere kamers is deze film nu niet direct een lust voor het oog en heeft meer van een toneelstuk, dan een film. Of de personages ook een leven buiten die kamers hebben is niet zichtbaar. Ik begreep dat deze film voor tv is gemaakt. Er bestaat veel belangstelling voor. Helaas heeft niemand de moeite genomen Engelse ondertitels te maken, zodat deze film ook een internationaal publiek kan bedienen. Geïsoleerd volkje, die Zweden.