Il Monaco di Monza (1963)

Alternatieve titel: The Monk of Monza

Italië

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Totò, Nino Taranto en Erminio Macario

Een weduwnaar in de 17de eeuw is zo arm, dat hij mogelijk zijn kinderen naar een weeshuis moet sturen. Hij arriveert bij een kasteel waar een gemene edelman een mooie vrouw gevangen houdt, omdat hij haar wil dwingen om met hem te trouwen.

Ze bestaan dus ook : serieuze kostuumdrama's met Toto... , oh wacht, dit is toch een komedie, your bad. Hoewel de titel doet vermoeden dat het hier een spoof op de meermaals verfilmde episode uit de Manzoni klassieker IPS zou betreffen, valt dat eigenlijk nogal mee/ tegen. Wat niet wegneemt dat we aan begin en eind van de film niemand minder dan Moira Orfei in actie zien als een trouwens keurig opgemaakte suor Virginia.
Het is echter vooral en allicht een Toto show in wat 1 van zijn vermakelijkste films blijkt te zijn, behorende tot zijn vele samenwerkingen met S.Corbucci in die tijd. Het scenario werd geschreven door het beruchte duo B. Corbucci/ Grimaldi, desondanks is dit vaak geestig.
Het verhaal is bijna non- existent : de arme schoenlapper Toto- Pasquale verkleedt zich als monnik met zijn 12 kindertjes en krijgt gezelschap van niemand minder dan Macario, ze komen toevallig terecht in het kasteel van Taranto, een markies die wil huwen met zijn net weduwe geworden schoonzus Gastoni. Wat hij wel weet is dat zij van hem walgt, wat hij niet weet is dat ze stiekem zwanger is van haar grote liefde Don Manuel, een ridder die wel koen maar niet zo schoon is, zo leren we op het eind.
Dit is allemaal slechts een kapstok voor een verzameling absurde sketches, waarvan de Sophia Loren/ Brigitte Bardot etc. ora pro nobis litanie beroemd is geworden, wat nog meer geldt voor de scène met het zgn. lijk van Taranto dat wordt beledigd. Er is ook de gekende cameo van Celentano en Backy ( die jullie ook kennen uit cani arrabiati als buddy van Eastman ) waarin de 2 een impromptu rockconcert geven.
Het geheel speelt voor een groot deel in een semi- gotische crypte onder het kasteel, een voorlopertje van danza macabra een jaar later wat dat betreft. De fotografie werd trouwens verzorgd door Trinita Barboni,die 3 jaar later met Corbucci Django zou schieten. En ja, enkele pre- Django close ups hier, maar dan moet je er wel op letten.
Score voor deze vermakelijke film werd geleverd door Trovajoli.

p.s. : duurt 100 minuten.