Lucio (2007)

Spanje
Documentaire

geregisseerd door Aitor Arregi en José María Goenaga
met Roland Dumas en Antonio Martín

Anarchisten zijn er in alle soorten en maten door de geschiedenis heen, maar geen eentje is er zo geweest als Lucio Urtubia uit het Noord-Spaanse Navarra. Lucio, 75 jaar en nu wonend in Parijs, is nog steeds een anarchist in hart en nieren. Zijn familie werd vervolgd door Francos regime, hij was op de straten van Parijs in de beruchte Meidagen van '68, hij steunde actief de revolutie van Castro en hielp duizenden gevluchte mensen aan valse papieren. Zijn meest ophefmakende geschiedenis was echter het oplichten van de First National Bank voor 25 miljoen dollar om dit te besteden aan ideologische zaken waardoor hij van de pers de bijnaam 'Baskische Zorro' kreeg.