Hollandse Helden (2001)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Paul Cohen en Martijn van Haalen
met Cees Krijnen, Greta Blok en Cor Krijnen

De jonge kunstenaar Cees Krijnen won in 1999 de Prix de Rome met een opmerkelijk kunstproject. Hij deed een performance waarin zijn moeder de hoofdpersoon was en haar scheiding het thema. Zijn werk trok veel belangstelling bij de media en de kunstwereld, en sindsdien reist hij samen met zijn moeder de wereld over met zijn 'Woman in divorce battle tour'. Grote afwezige in het kunstproject en de media-aandacht daaromheen is de vader om wie het allemaal draait. Hij is een gepensioneerde zeekapitein, die volgens Cees al vijftien jaar een slepende scheidingszaak aan de gang houdt door steeds weer nieuwe processen aan te spannen tegen zijn ex-echtgenote. In deze documentaire is de verguisde vader wél fysiek aanwezig. Hij en zijn nieuwe vrouw laten een andere kant van deze zaak zien. Volgens hen is Cees niet meer dan een moederskindje en een nietsnut en zijn hij en zijn moeder profiteurs, die goede sier maken met het leed rond de scheiding. Cees' vader begrijpt niet hoe zijn zoon zo ver kon afglijden.

avatar van Querelle
Erg goede documentaire met eigenlijk alleen maar nare mensen.
Een oppervlakkige nicht contra een conservatieve zeekapitein.

Slim contrast met op de achtergrond de familie geschiedenis, de eenzijdigheid van de media en de oppervlakkigheid van de kunstwereld.

Sommige dingen kwamen op mij echt keihard over. Hoe respectloos kun je zijn?