5 Dead on the Crimson Canvas (1996)

Alternatieve titel: Five Dead on the Crimson Canvas

Horror

geregisseerd door Joseph F. Parda
met Liz Haverty, Joe Zaso en Mony Damevsky

Een kunstenaar die door dood en verminking is geobsedeerd wordt vermoord, maar zijn lijk is spoorloos. Zijn broer tracht zowel de moordenaar als zijn lichaam te vinden maar komt terecht in een onaangename, perverse en schokkende onderwereld, waarin hij zelf verstrikt raakt.

avatar van Mac Hammer Fan
Een giallo die uit is op DVD in de States. Sommigen beweren in de stijl van Bava en Argento, maar dat is volgens mij toch te veel eer. De print is op zijn zachtst gezegd van heel matige kwaliteit: korrelig, matte kleuren, onscherp en met redelijk veel krassen en vlekken. De film zelf vind ik onevenwichtig. Er zijn een paar boeiende fragmenten (bvb een surrealistische droomsekwens), maar sommige scenes zijn ronduit zwak en ogen goedkoop. Eén pluspunt: naarmate het verhaal vordert zijn er steeds meer verdachten en de identiteit van de killer blijft tot op het einde een verrassing. Maar de vertolkingen zijn vaak aan de stuntelige kant. Misschien is dit ook het gevolg van de slechte post-synchronisatie van de dialogen. De muziek is op zichzelf niet slecht maar is dan weer vaak te nadrukkelijk en maakt de dialogen soms onverstaanbaar. "5 Dead on the Crimson Canvas" is als horrorfilm alleszins niet mijn smaak.
Op deze zogenaamde Deluxe Edition staan nog trailers van twee andere films van dezelfde kineast en ik kan alleen maar zeggen: ze zien er nog slechter uit.
"Guilty Pleasures" en "And then they were Dead": ultra-low-budget vehikels die ik laat links liggen.