Leur Dernière Nuit (1953)

Alternatieve titels: Hold Up | Their Last Night | Une Chambre pour la Nuit

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Georges Lacombe
met Jean Gabin, Madeleine Robinson en Robert Dalban

Madeleine Marsan komt uit Limoges en huurt een kamer in Parijs in het familiepension "Au Duc d'Aumale" dat door juffrouw Mercier wordt uitgebaat. Zij maakt er kennis met Pierre Ruffin, directeur van de gemeentelijke bibliotheek, die haar een job in het onderwijs verschaft. Maar in werkelijkheid is de vredige ambtenaar een topman van een gangsterbende. Op een avond merkt Madeleine dat Pierre gewond is aan zijn schouder. Zonder vragen te stellen verzorgt ze hem. De volgende dag leest ze in de krant dat een overval in de Rue de Paix is mislukt. Wanneer Pierre nadien met zijn medeplichtigen het geld voor de betaling van de arbeiders van een fabriek probeert te stelen, loopt hij in de valstrik die door de politie werd opgezet. Tijdens zijn overdracht naar de gevangenis weet hij te ontsnappen. Er wordt verwoed naar hem gezocht, en hij heeft nog slechts één bron van hulp: Madeleine, die veel sympathie heeft voor hem.

Jean Gabin in zijn misdaadperiode en voor éénmaal niet naar een roman van Georges Simenon.
Hou van dit genre maar over deze film toch wel wat teleurgesteld al was het maar om de zwakheden in de uitwerking van het scenario ( de verzorging van de schotwonde in de rug is een lachertje, een overbekend bibliothecaris die zonder masker op klaarlichte dag een zaak berooft, de uitleg over hoe het met hem mis is gegaan is heel simpel, net als de slotscènes...).
Bovendien gaat er tussen Gabin en Madeleine Robinson geen enkele vonk af. Zeker haar houding is niet ondersteund.
Merkwaardig is de vaststellingl dat de tendens van de Gabin-films uit de jaren 30 verdert sluimert. Ook nu is er bij hem sprake van pech in het leven en te harde beoordeling van een fout waardoor het bergaf ging in zijn leven, met verkeerde keuzes tot gevolg terwijl zij traumatisch lijdt door ....Daar wachten we op.