Leur Dernière Nuit (1953)

Alternatieve titels: Hold Up | Their Last Night | Une Chambre pour la Nuit

1 stem

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Georges Lacombe
met Jean Gabin, Madeleine Robinson en Robert Dalban

Madeleine Marsan komt uit Limoges en huurt een kamer in Parijs in het familiepension "Au Duc d'Aumale" dat door juffrouw Mercier wordt uitgebaat. Zij maakt er kennis met Pierre Ruffin, directeur van de gemeentelijke bibliotheek, die haar een job in het onderwijs verschaft. Maar in werkelijkheid is de vredige ambtenaar een topman van een gangsterbende. Op een avond merkt Madeleine dat Pierre gewond is aan zijn schouder. Zonder vragen te stellen verzorgt ze hem. De volgende dag leest ze in de krant dat een overval in de Rue de Paix is mislukt. Wanneer Pierre nadien met zijn medeplichtigen het geld voor de betaling van de arbeiders van een fabriek probeert te stelen, loopt hij in de valstrik die door de politie werd opgezet. Tijdens zijn overdracht naar de gevangenis weet hij te ontsnappen. Er wordt verwoed naar hem gezocht, en hij heeft nog slechts één bron van hulp: Madeleine, die veel sympathie heeft voor hem.