• 10.494 nieuwsartikelen

Genre: Drama / Familie

Oorsprong: Zwitserland

Geregisseerd door: Luigi Comencini

Met onder meer: Elsbeth Sigmund, Heinrich Gretler en Thomas Klameth

IMDb beoordeling: 6,8 (442)

Gesproken taal: Duits

Plot Heidi

Het meisje Heidi woont met haar grootvader in de Zwitserse Alpen, waar ze het prima naar haar zin heeft. Zeker ook met haar beste vriend Peter, de geitenhoeder. Op een dag komt er een einde aan dit gelukkige leventje, wanneer Heidi door haar tante Dete wordt meegenomen naar Stuttgart. Daar dient ze het rijke gehandicapte meisje Klara op te vrolijken. Dat lukt haar ook, alhoewel Heidi zelden zelf vrolijk is, vooral door toedoen van de vreselijk strenge gouvernante. Al snel neemt de heimwee de controle over Heidi's gemoedstoestand, maar ze mag van niemand terug naar huis!

Alp-Öhi / Alp-Ochi, Heidi's Grandfather

Geissenpeter

Peters Mutter

Klara Sesemann

Herr Sesemann

Klaras Grossmutter

Fräulein Rottenmeier

stinissen (crew films & series)

Ook met Theo Lingen.

avatar van Dk2008

Dk2008

Deze versie uit 1952 is ook best leuk om te zien al zou ik deze in het verleden nooit zo maar bekeken hebben. Hij is namelijk in zwartwit en het "Heidi"-verhaal is ook niet bepaald iets wat me aanspreekt en al die oude Duitstalige films voor ca 1956 heb ik automatisch altijd genegeerd.

Deze Heidi (Film, 1965) die ik gisteren heb bekeken is bijna een kleurenkopie. Er zijn wel wat kleinere verschillen, de rol van Theo Lingen als butler komt iets sterker naar voren en de strenge gouvernante past wat beter. De omgangsvormen waren toen anders, ook het taalgebruik net als de intonatie. Hier zijn de achtergronden soms wat statisch want dat konden ze toen nog niet zo goed. De mode is ook steeds veranderd in de loop der jaren. In de nieuwere versie komt het straatbeeld, het verkeer en het zicht over Frankfurt beter naar voren, kleur is gewoon ook prettiger. In deze film komt het "Heimatgevoel" wel iets beter over bijvoorbeeld met hertjes in beeld (maar gaat door het zwartwit tegelijkertijd toch ook weer verloren). Aan het eind zie je ze ook nog in de kerk zitten terwijl in de andere film ze alleen naar de kerk lopen. De symfonische muziek kan het wat sentimenteler maken.

Toch ook grotendeels vrolijke film met goed acteerwerk. Kan voor mensen die in de 50's zijn opgegroeid dan misschien wel weer beter bevallen.

Bij VPRO cinema is de informatie veranderd maar in de speelfilmencyclopedie staat oprecht sentiment (? wat is het verschil) en de fraaiste verfilming van dit verhaal. Er zijn heel wat verfilmingen zo langzamerhand maar deze is dus een 1950's eigentijdse versie (ik vond het wel vreemd een 1920's auto te zien) maar verder best leuk als vergelijking. 3.0