Vanessa (1977)

West-Duitsland
Drama / Erotiek

geregisseerd door Hubert Frank
met Olivia Pascal, Anton Diffring en Uschi Zech

Na de dood van haar ouders wordt Vanessa in een klooster opgevoed. Op een dag krijgt ze te horen dat haar rijke oom gestorven is. Omwille van de erfenis die hij haar nalaat moet ze naar Hong Kong reizen. Ze ontdekt dat die erfenis een keten van bordelen is. Voor haar openbaart zich een nieuwe wereld van decadentie en genot.

Mooie plaatjes van Hongkong en omgeving, prachtige locaties en heel veel blote borsten, billen, schaamhaar en okselhaar . Verder een mooie Olivia Pascal en een opvallende aanwezigheid van Anton Diffring. Maar dan heb je het ook wel gehad met deze softpornoproductie van Hubert Frank. Veel verhaal valt er niet te ontdekken, hetgeen de regisseur ook toegeeft in het op de DVD toegevoegde interview. Een draaiboek was er nauwelijks en daar werd ook nog heel makkelijk van afgeweken. En daarom krijgt deze film hier van niemand een voldoende.

Een rijke erfgename (Olivia Pascal) verlaat het klooster in Oostenrijk (waar ze flink op haar billetjes wordt gemept en de andere meisjes niet van haar af kunnen blijven) om een keten van bordelen te gaan runnen. Want daar verdiende haar overleden oom zijn geld mee. De manager (Anton Diffring).en een plantagehouder willen zich allemaal van haar miljoenen meester te maken. Of zoiets. Heb er eigenlijk weinig van begrepen.

Cinematografisch is het allemaal dik in orde. Prachtige plaatjes, verzorgde sets, dat kun je wel aan Duitsers overlaten. Er is zelfs aan een titelsong gedacht (die ik een beetje op een James Bond thema vond lijken). Voor Pascal (Duits, niet Frans) was het een van haar eerste rollen en ze speelt nog steeds. Wat Diffring.in deze film doet is me een raadsel. In de jaren zeventig een veel gevraagd acteur en te zien in veel bekende films. En dan verdwaald in zo'n tussendoortje? Hier blijft hij gelukkig weg van al dat bloot en laat hij Pascal Hongkong zien. Echte seksscènes zijn trouwens opvallend afwezig in deze film.

Moest trouwens bij deze film sterk denken aan Felicity van John D. Lamond, van een jaar later. Ook over een jong meisje dat vanaf een kostschool op vakantie gaat naar Hongkong en daar op seksuele ontdekkingsreis gaat. Ook veel mooie plaatjes van Hongkong en blote meisjes. Maar wel een veel betere film.